Uutiset 25.3.2015

Syyttäjälaitoksen yt-neuvottelujen peruminen on askel oikeaan suuntaan

Valtakunnansyyttäjänvirasto olisi joutunut ilman lisärahoitusta aloittamaan lähipäivinä syyttäjälaitoksessa yt-neuvottelut, mutta 3,3 miljoonan lisärahoitus 2016-2019 kehyskaudelle  mahdollistaa työn jatkamisen keskeytyksettä. ”Hienoa, että poliittiset päättäjät ymmärsivät tilanteen vakavuuden. Meidän kaikkien alan toimijoiden yhteinen viesti on siis mennyt perille”, Jorma Tilander sanoo.

Oikeudenhoidon resurssitarpeita pohtinut parlamentaarinen työryhmä esitti maaliskuun alkupuolella julkaistussa raportissaan, että sisäisen turvallisuuden ja oikeudenhoidon toimijoille tulee palauttaa yhteensä 75 miljoonaa euroa 2015-2018 kehyspäätöksessä tehtyjä säästöjä. ”Syyttäjälaitoksen yt-neuvottelujen estäminen on ensimmäinen askel oikeaan suuntaan parlamentaarisen työryhmän viitoittamalla tiellä. Oikeusturvaketjun jokaisen osan pitää toimia. Jos yksi osa ketjusta pettää, heijastuu se heti kansalaisten oikeusturvan saatavuuteen. Näitä tilanteita emme saa päästää tapahtumaan”, Tilander varoittaa.

Lakimiesliitto aikoo jatkaa aktiivista vaikuttamistaan, jotta oikeuslaitoksen rahoitusongelmat saadaan ratkaistua. Tilander haluaa katsoa oikeuslaitoksen kehittämisessä myös tulevaisuuteen päivänpolttavien ongelmien ratkomisen lisäksi. ”Tilanne on edelleen vaikea, mutta päättäjien on turvattava yhteiskunnan ydintoiminnot, joihin oikeusturvan tuottaminen luonnollisesti kuuluu. Erittäin tärkeää on tässä tilanteessa keskittyä oikeuslaitoksen toimintaa tehostavien projektien, kuten tuomioistuinhallinnon perustamisen, eteenpäin viemiseen.”

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Jorma Tilander, 041 458 0030, jorma.tilander@juristiliitto.fi

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@juristiliitto.fi