Uutiset 4.10.2013

Suomen Lakimiesliitto on myöntänyt K. J. Ståhlberg-mitalin ministeri Lauri Tarastille

Ministeri Lauri Tarastille, 72, on myönnetty tänään 4.10.2013 Suomen Lakimiesliiton järjestämässä XLIII Lakimiespäivässä K. J. Ståhlberg-mitali. Kyseessä on Lakimiesliiton korkein kunnianosoitus. Mitali myönnetään henkilölle, jonka toiminnalla on ollut huomattava merkitys kansallisesti tai kansainvälisesti yhteiskunnalle, lakimieskunnalle, oikeuselämälle tai oikeustieteelle.

Mitalia on myönnetty vuodesta 1989 alkaen. Tarasti on järjestyksessään neljästoista mitalisti.

Lauri Tarastin ansiot ovat huomattavat. Hän on toiminut kansliapäällikkönä ympäristöministeriössä 1983–1994 ja hallinto-oikeuden hallintoneuvoksena 1994–2007. Tämän lisäksi Tarasti on toiminut lainsäädäntöneuvoksena. Ura on ollut monipuolinen – osaamista on ollut mitä erilaisimpiin tehtäviin.  Koulutukseltaan hän on oikeustieteen lisensiaatti.

Julkisuuteen Tarastin asiantuntevuus on noussut muun muassa Lahden vuoden 2001 hiihdon MM-kisojen dopingkäryjen ja vuonna 2008 ilmitulleiden vaalirahoitusepäselvyyksien yhteydessä. Vaalirahoitusskandaalissa hän toimi selvitysmiehenä, jota seurasi vaalirahoituksen uudistamista selvittävän toimikunnan puheenjohtajuus. Lahden tapahtumien jälkeen Tarasti johti työtä, jossa tapahtuneen syitä ja taustoja pengottiin. Tarastin osaaminen selvitysmiehenä on maassamme ylivertaista.

Lauri Tarasti on jo saavuttanut lakisäätäisen eläkeiän. Siitä huolimatta hän jatkaa vaikuttavaa toimintaansa kansalaisyhteiskunnan palveluksessa. Suomen Lakimiesliitto ry on kiitollinen saadessaan myöntää ministeri Lauri Tarastille. K. J. Ståhlberg-mitalin.