Uutiset 26.3.2020

Palkansaajat paheksuvat kuntien koronaan perustuvia lomautusaikeita

– Kuntatyönantaja esitteli lyhyesti laatimaansa selvitystä kuntien lomautuksista koronatilanteessa. Me palkansaajat paheksuimme koronaan perustuvia lomautusaikeita, onhan maan hallituskin vedonnut kuntiin, etteivät ne lomauttaisi, kertoo JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren.

Kuntapöydässä on nyt käyty pääsopimus- ja työehtoneuvotteluja rinnakkain. Löfgren painottaa, että JUKO arvioi tilannetta kokonaisuutena eikä neuvottelutulosta synny ennen kuin molemmat asiat on ratkaistu.

– Lähdemme edelleen siitä, että kiky-tunnit poistuvat ja neuvottelemme nyt mm. poistumisen ajankohdasta, Löfgren kertoo.

Kokouksessa käsiteltiin tänään myös perusteellisesti työelämän kehittämistoimien tulevaisuutta KunTekon päättyessä tämän vuoden lopussa. Asiaa on valmisteltu työelämän kehittämisryhmä Tekryssä.

Seuraava neuvottelu sovittiin pidettäväksi perjantaina 27.3. klo 11-13.

Kaikki JUKOn virka- ja työehtosopimukset päättyvät 31. maaliskuuta.

Akavalainen, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO edustaa neuvotteluissa Lakimiesliittoa ja neuvottelee työpaikallasi käytössä olevat työehtosopimukset.

JUKO edustaa työehtosopimuksillaan noin 200 000:ta korkeakoulutettua, joista noin 4 500 on Lakimiesliiton jäseniä. Sovimme työsuhteiden ehdoista kunnissa, valtiolla, yliopistoissa, kirkossa ja AVAINTA-aloilla. Sovimme työehtosopimukset myös Kansallisgalleriassa ja Työterveyslaitoksella.

Kunnan sopimusneuvotteluihin osallistuvat JUKO, Julkisen alan unioni JAU (JAU:n muodostavat Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty), Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo (KoHon muodostavat Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Super, Tehy sekä Suomen Palomiesliitto SPAL) ja KT Kuntatyönantajat.

Seuraa lisäksi Jukon sivuja,  JUKO-Facebookia ja Twitteriä @JUKOry aihetunnisteilla #neuvotellen2020 #sopien2020.

Lisätietoja Lakimiesliitossa antaa: Neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen, p. 050 587 3528 ja 09 8561 0328