Uutiset 16.10.2014

Oikeuslaitoksen rahoitustilanne korjattava – panostusten ero Ruotsiin kasvanut tutkimuksen mukaan dramaattisesti

Suomen Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jorma Tilander vaatii poliittisilta päättäjiltä selkeitä valintoja oikeuslaitoksen säästöesitysten äärellä. ”Viime viikolla julkaistu Euroopan neuvoston tutkimus kertoo jälleen, mihin suuntaan Suomi on menossa oikeuslaitoksen toimivuuteen tehtävissä satsauksissa.”

Euroopan neuvoston viimeisin European Judicial Systems -tutkimus kertoo muun muassa, että Suomi panosti vuonna 2012 tuomioistuimiin, syyttäjiin ja oikeusapuun yhteensä 67€ per asukas, kun Ruotsissa vastaava luku oli 107€. ”Ruotsi panostaa pelkkään tuomioistuinlaitokseensa yhtä paljon kuin Suomi koko oikeudenhoitoon”, Tilander sanoo.

Suomen ero läheisimpään verrokkimaahan on kasvanut dramaattisesti edellisestä, kahden vuoden takaisesta tutkimuksesta. ”Ruotsin järjestelmä on meidän kanssamme vertailukelpoisin. Edellisessä tutkimuksessa maiden välinen kuilu oli jo todella iso, lähes 30€ per asukas vuodessa. Nyt se on 40€ ja tämä kehitys on tapahtunut kahdessa vuodessa”, Tilander hämmästelee.”

”Satsaus oikeuslaitokseen vaikuttaa koko yhteiskunnan ja talouden tehokkuuteen. Saamme kyllä halvempaa oikeusturvaa, mutta hintana on, että se on huonompaa. Asiat ruuhkautuvat, ihmiset ja yritykset eivät saa oikeutta. Ei oikeuslaitosta voi ottaa itsestäänselvyytenä”, Tilander sanoo.

Jorma Tilander kiinnittää huomiota myös jokaisen Suomen 27 käräjäoikeuden laamannin allekirjoittamaan yhteiseen kannanottoon, jonka laamannit toimittivat eduskuntaan aiemmin tällä viikolla. ”On todella harvinaista, että päällikkötuomarit yhteisellä kannanotolla vetoavat suoraan poliittisiin päättäjiin. Tämäkin osoittaa, kuinka vakava tilanne on. Tuomioistuinten päälliköt tietävät, mitä heidän johtamissaan yksiköissä tapahtuu. Tuomarit ja muu henkilökunta on uupumassa juustohöylään. Kansalaiset siitä lopulta kärsivät.”

Tilander muistuttaa, että oikeudenhoidon osuus valtion budjetin määrärahoista on tällä hetkellä häviävän pieni, alle 1,7 prosenttia. ”Budjetin mittakaavassa pienillä taloudellisilla satsauksilla ja johdonmukaisella kehitystyöllä oikeuslaitos on saatavissa paremmalle tolalle, mutta se vaatii poliittisilta päättäjiltä yhteistä tahtoa korjata asia.”

Jorma Tilander toivoo, että oikeuslaitosta päästään kehittämään pitkäjänteisesti. Nykymeno ei hänen mielestään voi jatkua. ”Niin kuin oikeusministeriökin tuoreessa tulevaisuuskatsauksessaan toteaa, oikeusturvan rapautuminen on uhka yhteiskunnalle.”

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Jorma Tilander, 041 458 0030, jorma.tilander@juristiliitto.fi
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@juristiliitto.fi