Uutiset 2.10.2015

Oikeus- ja työministeri Jari Lindström Lakimiespäivässä: ”Käräjäoikeusverkostolinjaus todella lähellä”

Oikeus- ja työministeri Jari Lindström puhui tänään Suomen suurimmassa juristitapahtumassa Lakimiespäivässä. Finlandia-talolla joka toinen vuosi järjestettävä Lakimiespäivä kokoaa yhteen yli tuhat juristia ja kerää paikalle suomalaisen oikeuselämän ykkösketjun vaikuttajat.

Jari Lindström nousi lavalle Lakimiesliiton puheenjohtaja Asko Nurmen ja Lakimiesliiton K. J. Ståhlberg-mitalilla palkitun korkeimman oikeuden presidentti Pauliine Koskelon jälkeen. Sekä Nurmi että Koskelo esittivät omissa puheenvuoroissaan näkemyksiä Suomen oikeuslaitoksen kehittämisestä ja nykytilasta. Molemmat peräänkuuluttivat oikeusministeriöstä itsenäisen tuomioistuinhallinnon perustamista.

Oikeusministeri ei ole vielä tehnyt päätöstä hankkeen etenemisestä. ”Oikeudenhoidon uudistamisohjelma sisältää ehdotuksen tuomioistuinviraston perustamisesta. Linjausta jatkovalmistelusta ei ole vielä tehty”, Lindström kertoi.

Toinen juristikuntaa ja kansalaisia kiinnostava asia on käräjäoikeusverkoston tulevaisuus. Sitä koskevaa linjapäätöstä Lindström lupaili lähiaikoina. ”Vaatii muutaman keskustelun ja sen jälkeen tulen päätöksen kanssa ulos”, Lindström kertoi. ”Käräjäoikeusasiahan kiinnostaa ihmisiä todella paljon. Jokainen on sitä mieltä, että juuri heidän alueeltaan ei saa lakkauttaa käräjäoikeutta.”