Uutiset 7.4.2020

Oikeudenkäyntiavustajien välilaskutusta helpotettava

Koronaepidemia on johtanut siihen, että merkittävä määrä tuomioistuntojen istuntoja on siirretty huomattavasti eteenpäin ja tämä heijastuu lakialan yritysten laskutukseen jo tehdystä työstä.

– Jos lakialan yrittäjät voivat laskuttaa työstään vallitsevan käytännön mukaan vasta tuomioistuimen ratkaisujen jälkeen, hankaloittaa tämä kohtuuttomasti yritystoimintaa. Ongelmat eivät heijastu vain yritykseen ja yrittäjään, vaan myös työntekijöihin lomautuksina ja irtisanomisina, toteaa Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Asianajajaliitto muistuttaa tiedotteessaan, että  ”Vallitseva käytäntö Suomen tuomioistuimissa on, että oikeusapuasioissa palkkio maksetaan tuomioistuinasteittain päätöksen jälkeen. Vallitsevissa olosuhteissa tämä voi johtaa siihen, että avustaja joutuu odottamaan palkkiota tehdystä työstä hyvinkin pitkän ajan.”

Myös oikeusturvavakuutusten kohdalla yleinen käytäntö on ollut, että avustajan laskut maksetaan vasta kunkin oikeusasteen käsittelyn päätteeksi.

Lakimiesliitto tukee Asianajajaliiton vetoomusta, että tuomioistuimet suhtautuisivat myönteisesti avustajilta tuleviin oikeusapupalkkioita koskeviin välilaskuihin.

Oikeusturvavakuutusten osalta taas toivotaan, että vakuutusyhtiöt maksaisivat avustajien laskut tässä tilanteessa yleistä tapaa nopeammin. Toisin sanoen lakipalvelun tuottaja voisi välilaskuttaa tekemästään työstä ja aiheutuneista kuluista oikeusturvavakuutuksesta silloin, kun jutun käsittely on jo kestänyt yli puoli vuotta tai saatava ylittää oikeusturvavakuutuksen enimmäiskorvauksen määrän.

Lisätiedot:
Jore Tilander, Lakimiesliiton toiminnanjohtaja, p. 041 458 0030