Uutiset 17.9.2019

Oikeudenhoidosta annetut lupaukset on lunastettava budjettiriihessä

Lakimiesliiton asettamat tavoitteet oikeuselämän kehittämiseksi kirjattiin näkyvästi Rinteen hallitusohjelmaan. Nyt kirjaukset pitää lunastaa osoittamalla luvattuihin kehitystoimiin riittävästi euroja. Lakimiesliitto muistuttaa, että oikeus kuuluu kaikille.

Lakimiesliitto on nostanut kuluvan vuoden aikana näkyvästi esille suomalaisen oikeudenhoidon kipukohtia. Merkittävimmin nämä liittyvät oikeuden saatavuuteen. Esteitä ovat esimerkiksi oikeusprosessien kalleus tai kesto sekä riittämätön oikeusapu ja vakuutusturva. Järjestelmämme puutteisiin törmäävät niin yksityiset ihmiset kuin yrityksetkin.

– Oikeudenhoitomme ongelmat eivät poistu ilman riittävää rahoitusta. Budjettiriihessä otetaan kantaa oikeudenhoidon tulevaisuuteen, muistuttaa Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Antero Rytkölä.

Lakimiesliiton oikeudenhoidon kehityslista on seuraava:

1. Oikeudenhoitoon lisää euroja
Oikeusvaltio maksaa, ja sen kuuluukin maksaa. Suomi laahaa panostusten suhteen selkeästi muihin pohjoismaihin verrattuna. Vain alle 1% koko valtion budjetista käytetään oikeudenhoitoon, vaikka se on kaikilla mittapuilla valtion ydintehtäviä.

2. Maksuttoman oikeusavun piiriä on laajennettava
Maksuttoman julkisen oikeusavun kohdistuessa nykyisin vain vähävaraisiin keskituloiset jäävät väliinputoajiksi.

3. Oikeusturvavakuutusten tarjottava aitoa turvaa
Oikeudenkäynti tulee usein kalliiksi, eikä 80-luvulle jämähtäneet oikeusturvavakuutusten korvaustasot kata enää oikeusprosessien kuluja.

4. Vaihtoehtoisia riidanratkaisumenetelmiä kehitettävä
Oikeusprosessien ollessa hitaita ja kalliita on syytä kehittää vaihtoehtoisia oikeudellisia riidanratkaisumenetelmiä, kuten sovittelu- ja välimiesmenettelyjä.

Lisätietoa:
Antero Rytkölä, Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja, 050 303 9104