Uutiset 6.11.2019

Lukiolaiset mittelivät tänään Oikeusguru-alkukilpailussa

Näitä ja muita oikeuspulmia ratkotaan kuluvan syksyn aikana Suomen Lakimiesliiton ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL ry:n järjestämässä Oikeusguru-kilpailussa.

Kilpailu on suunnattu kaikille lukiolaisille. Ensimmäistä kertaa järjestettävään Oikeusguru-kilpailuun ilmoittautui määräajan puitteissa yhteensä 125 lukiota ympäri maata aina Kolarista Ahvenanmaalle.

Kilpailun ensimmäinen vaihe järjestettiin sähköisesti tänään keskiviikkona 6.11. kaikissa mukaan ilmoittautuneissa lukioissa. Sähköisen alkukilpailun perusteella karsitaan loppukilpailuun kahdeksan parasta. Koko kilpailun voitosta ja Oikeusgurun tittelistä mitellään finaalissa 9.12. Helsingissä korkeimman oikeuden tiloissa.

Oikeusguru-kilpailussa testataan lukiolaisten tietämystä lakitiedosta ja tutustutetaan aiheisiin, joita oikeustieteellisessä opiskellaan. Kaksi kilpailussa parhaiten menestynyttä saa opiskelupaikan oikeustieteellisestä, ilman erillistä pääsykoetta. Toinen opiskelupaikoista on Lapin yliopistosta ja toinen Itä-Suomen yliopistosta.

Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander toivoo kilpailun korostavan oikeudellisiin kysymyksiin liittyvän tiedon merkitystä.

– Esimerkiksi kansalaisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvillä aiheilla on tärkeä merkitys jo peruskoulussa, mutta oikeudellisen tiedon merkitys korostuu viimeistään lukiossa, Tilander toteaa.

– Kilpailun avulla lukiolaiset saavat myös nykyistä paremman kuvan oikeustieteen opinnoista yliopistossa. Tämä on hyvä asia jo siksi, että opiskelemaan siirtymistä halutaan jouduttaa nykyisestä ja se sujuu sitä nopeammin, mitä paremmin eri opiskeluvaihtoehdot ja niiden sisällöt tunnetaan lukiolaisten keskuudessa.

Myös HYOLin puheenjohtaja Eero Kitunen toivoo Oikeusguru-kilpailun lisäävän lukiolaisten kiinnostusta yhteiskuntaopin ja erityisesti lakitiedon opetusta kohtaan.

– On hienoa, että Oikeusguru-kilpailu tarjoaa oikeustieteellisistä yliopisto-opinnoista kiinnostuneille lukiolaisille mahdollisuuden saavuttaa haluamansa jatko-opiskelupaikka, Kitunen sanoo.

Alkukilpailun kysymykset löydät täältä.

Lue lisää Oikeusguru-kilpailusta.

Lisätiedot: