Uutiset 17.9.2020

Lukiolaiset mittelevät jälleen Oikeusguru-kilpailussa oikeustieteen opiskelupaikoista

Suomen Lakimiesliitto ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry järjestävät jälleen tänä syksynä Oikeusguru-kilpailun lukiolaisille. Kilpailun alkukilpailu järjestetään 11. marraskuuta sähköisesti kaikissa mukaan ilmoittautuneissa lukioissa ja finaali kahdeksalle parhaalle Helsingin käräjäoikeudessa 15. joulukuuta. Kilpailussa mitataan lukiolaisten oikeudellista ajattelua ja lakitietoa sekä tutustutetaan lukiolaisia oikeustieteen opiskeluun.

Pääpalkintoina kahdelle kilpailussa parhaiten menestyneelle on luvassa opiskelupaikat oikeustieteellisestä. Itä-Suomen yliopisto ja Lapin yliopisto myöntävät kumpikin yhden opiskelupaikan kisan parhaille.

Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2019 ja sen suosio yllätti järjestäjät iloisesti. Oikeusguru-finaalipaikkaa tavoitteli peräti yli tuhat lukiolaista ympäri maata. Kovatasoisen kilpailun voitti Siiri Klubb Helsingistä.

Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander iloitsee, että suosittu kilpailu saa jatkoa.

– Oikeusgurun suosio oli selkeä osoitus siitä, että tällaiselle kilpailulle on tarvetta myös oikeustieteellisellä alalla. Oikeusgurun ansiosta lukiolaiset saavat nykyistä paremman kuvan oikeustieteen opinnoista yliopistossa, mikä voi parhaassa tapauksessa jouduttaa opintoihin hakeutumista.

Lisätiedot:

www.juristiliitto.fi/oikeusguru (mm. kilpailun tarkemmat säännöt)

Noona Hanni, opiskelijakoordinaattori, Suomen Lakimiesliitto p. 040 817 1829

Jenna Vuorela, viestinnän suunnittelija, Suomen Lakimiesliitto p. 0400 450 224