Uutiset 10.11.2021

Lukiolaiset kilpailivat tänään Oikeusguru-kilpailussa – parhaille pääpalkintona opiskelupaikat oikiksesta

Kenellä on oikeus perintöön? Milloin kaupan voi purkaa? Mikä on päiväsakon suuruus? Millä perustein vuokrasopimuksen voi irtisanoa?

Näitä ja muita oikeuspulmia lukiolaiset ratkovat kuluvan syksyn aikana Suomen Lakimiesliiton ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL ry:n järjestämässä Oikeusguru-kilpailussa. Kilpailu järjestetään tänä vuonna kolmatta kertaa ja siihen ilmoittautui yhteensä 70 lukiota ympäri maata.

Oikeusguru-kilpailussa testataan lukiolaisten tietämystä lakitiedosta ja tutustutetaan aiheisiin, joita oikeustieteellisessä opiskellaan. Kilpailun ensimmäinen vaihe järjestettiin sähköisesti tänään keskiviikkona 10.11. kaikissa mukaan ilmoittautuneissa lukioissa. Sähköisen alkukilpailun perusteella karsitaan loppukilpailuun kahdeksan parasta.

Koko kilpailun voitosta ja Oikeusgurun tittelistä mitellään finaalissa 13.12. Helsingin käräjäoikeuden tiloissa. Kaksi kilpailussa parhaiten menestynyttä saa opiskelupaikan oikeustieteellisestä ilman erillistä pääsykoetta. Toinen opiskelupaikoista on Lapin yliopistosta ja toinen Itä-Suomen yliopistosta.

Lakimiesliitto haluaa kilpailun avulla korostaa oikeudellisiin kysymyksiin liittyvän yleistiedon merkitystä.

Katso Oikeusguru-kilpailun alkukilpailukysymykset »