Uutiset 15.9.2021

Lukiolaiset kilpailevat Oikeusguru-kilpailussa jälleen syksyllä – pääpalkintona opiskelupaikka oikiksesta

Oikeusguru-alkukilpailu järjestetään kaikissa mukaan ilmoittautuneissa lukioissa sähköisesti 10. marraskuuta. Kilpailu huipentuu 13. joulukuuta Helsingin käräjäoikeudessa pidettävään Oikeusguru-finaaliin, jossa kahdeksan finalistia ottaa mittaa toisistaan.

Lakimiesliitto haluaa kilpailun avulla korostaa oikeudellisiin kysymyksiin liittyvän yleistiedon merkitystä ja lisätä alan tunnettavuutta.

– On tärkeää, että jo peruskoulussa ja viimeistään toisen asteen opinnoissa kiinnitetään huomiota kansalaisten oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Haluamme kilpailulla lisätä lakitiedon näkyvyyttä lukioissa, Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander kertoo.

Oikeusguru-kilpailu antaa Tilanderin mukaan esimakua siitä, mitä oikeustieteellisessä opiskelu voi olla. Koska kilpailuun ei tarvitse valmistautua lakikirjaa tai muuta alan kirjallisuutta pänttäämällä, on osallistumisen kynnys matala. Parhaimmillaan kilpailu voi kannustaa ja innostaa niitäkin opiskelijoita, jotka eivät muuten harkitsisi oikeustieteelliseen hakemista.

– Lakimiesliitossa pidämme tärkeänä, että oikeustieteelliseen hakisi opiskelijoita eri puolilta Suomea erilaisista taustoista. On vain etu, että alaa opiskelevat taustaltaan erilaiset ihmiset, Tilander korostaa.

– Esimerkiksi erilaisista kulttuuritaustoista tulevia nuoria on oikeustieteen opiskelijoissa liian vähän.

Pääpalkintona opiskelupaikka oikiksesta

Pääpalkintoina kahdelle kilpailussa parhaiten menestyneelle on luvassa opiskelupaikat oikeustieteellisestä. Itä-Suomen yliopisto ja Lapin yliopisto myöntävät kumpikin yhden opiskelupaikan kisan parhaille.

Viime vuoden Oikeusguru-kilpailun voitti Otto Kanniainen Jyväskylän normaalikoulun lukiosta.

Ilmoittautuminen vuoden 2021 Oikeusguru-kilpailuun on alkanut. Kilpailuun voi ilmoittautua lukion yhteiskuntaopin opettajan kautta. Opettaja täyttää oppilaidensa osalta ilmoittautumislomakkeen Historian ja yhteiskuntaopettajien liitto HYOL ry:n nettisivuilla.

Lue lisää Oikeusguru-kilpailusta