Uutiset 24.9.2015

Lakimiespäivässä puhuva tulevaisuudentutkija Ilkka Halava: Missä ovat juristit työelämän jakautuessa?

Finlandia-talolla 2.10. järjestettävässä Lakimiespäivässä puhutaan muun muassa juristien tulevaisuudesta. Ilkka Halava, yksi Suomen tunnetuimmista tulevaisuudentutkijoista, puhuu aiheenaan Työn uudet jakolinjat – missä juristit?

”Digitalisaation yksi selkeä suuntaus on, että ihmiset muuttavat kaiken niin sanotun tylsän työn digitaaliseksi. Voikin esittää kysymyksen, kuuluuko juristien työnkuviin sellaisia tylsiä töitä, jotka ovat muutettavissa digitaalisiksi?”, Halava pohtii.

Halava uskoo, että tulevaisuus tuo tullessaan muutoksia myös juristeille. ”Tämähän johtaa ennen pitkää myös työelämän yhä selkeämpään jakaantumiseen. Toisaalta on innovatiivisia ja intensiivisiä töitä, joissa työntekijä antaa itsestään paljon ja välillä suorastaan omistautuu työlleen. Jakokuilun toisella puolella on kynä tippuu kello neljältä -tyyppisiä töitä. Onko juristien töissä jo nyt näitä molempia ja jos on, niin mitä siitä seuraa juristikunnalle tulevaisuudessa, kun nämä jakolinjat syvenevät?

Tule kuuntelemaan Ilkka Halavaa ja muita huippupuhujia Lakimiespäivään 2.10.

Ilmoittaudu  sunnuntaihin 27.9. mennessä osoitteessa: https://ilmo.contio.fi/lakimiesliitto/main.aspx?id=125