Uutiset 3.9.2015

Lakimiespäivässä puhuva Anna Ronkainen: USA:ssa tietokoneet korvanneet suuret joukot lakimiehiä

Finlandia-talossa 2.10. järjestettävässä Lakimiespäivässä puhuva TrademarkNow Oy:n tutkimusjohtaja Anna Ronkainen on tutkinut teknologian ja juristien suhdetta jo pitkään. ”Yhdysvalloissa reilussa vuosikymmenessä tietokoneet ovat käytännössä korvanneet suuret joukot avustavia lakimiehiä editiovelvollisuuden täyttämiseen liittyvässä sähköisten asiakirjojen arvioinnissa. IBM:n rakentamasta Jeopardy-tietokilpailussa parhaat ihmiskilpailijat voittaneesta Watson-järjestelmästä on USA:ssa ja Saksassa kehitetty juristeille sopivia työkaluja. Kuka tietää, mitä juristien työkentälle ja työvälineille tulevaisuudessa tapahtuu”, Ronkainen kertoo.

Äskettäin International Association for Artificial Intelligence and Law’n hallitukseen valittu ja mm. Turun ja Stanfordin oikeustieteellisissä oikeusteknologiasta luennoinut Ronkainen kuuluu kolme vuotta toimineen TrademarkNow Oy:n perustajiin. Tekesiltä ja kansainvälisiltä pääomasijoittajilta rahoitusta saanut yritys automatisoi tavaramerkkien sekoitettavuusarviointia tekoälyllä. ”Olemme kolmessa vuodessa kasvaneet noin 30 henkilöä työllistäväksi miljoonaluokan yritykseksi. Sekin kertoo jotain oikeusteknologian kehityksestä ja kysynnästä.”

Korvaako tietokone todella juristin? Mikä on totta ja mikä tarua? Miten tulevaan teknologiseen murrokseen kannattaisi varautua? Tule Lakimiespäivään kuulemaan lisää Anna Ronkaisen ajatuksia juristien tulevaisuudesta.

Ilmoittaudu Lakimiespäivään www.lakimiespaiva.fi