Uutiset 16.6.2017

Lakimiesliitto tyytyväinen tuomioistuinvirastotoimikunnan mietintöön

”Tuomioistuinviraston perustaminen Suomeen on pitkä, edelleen jatkuva prosessi. Toimikunnan mietinnön myötä on olemassa hyvä pohja viedä hanke maaliin vielä tämän vaalikauden aikana”, sanoo Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Lakimiesliitto toteaa lausunnossaan myös, että tuomioistuinviraston perustamisen tärkeys korostuu viimeaikaisen globaalin ja eurooppalaisen oikeusvaltiokehityksen johdosta. ”Oikeusvaltion rakenteita on meidän lähialueillamme Euroopan unionissa ja myös Yhdysvalloissa haastettu viime aikoina voimakkaastikin. Tuomioistuinviraston perustaminen on tämänkin takia ensisijaisen tärkeä hanke. Virasto vahvistaa tuomioistuinten riippumattomuutta ja oikeusvaltiota”, Tilander toteaa.

Tilander uskoo, että tuomioistuinvirasto riittävästi resursoituna ja hyvin johdettuna tuo tulevaisuudessa tehokkuushyötyjä tuomioistuinlaitoksen toimintaan. ”Viime vuonna julkaisemassamme haastattelututkimuksessa asiantuntijat näkivät viraston perustamisessa mahdollisia hyötyjä muun muassa tuomioistuinlaitoksen johtamisen, ohjauksen ja hallinnon sekä kehittämis- ja koulutustoiminnan tehostamisessa. Toimikunnan ehdotus mahdollistaa Lakimiesliiton näkemyksen mukaan näiden hyötyjen aikaan saamisen.”

Lue Lakimiesliiton lausunto täältä.

Lue Lakimiesliiton julkaisema tutkimus täältä.