Uutiset 21.5.2014

Lakimiesliitto tyytyväinen tuomioistuinvirastohankkeen etenemisestä

Oikeusministeriö on nimennyt ministeriön lainvalmisteluosaston entisen ylijohtajan Pekka Nurmen ja pitkään ministeriössä lainvalmistelutehtävissä työskennelleen käräjätuomari Tatu Leppäsen selvittämään tuomioistuinten keskushallinnon uudistamista perustamalla tuomioistuinvirasto. Nurmen ja Leppäsen on määrä laatia asiasta arviomuistio 1.2.2015 mennessä. Viraston mahdollinen perustaminen valmistellaan erikseen asetettavassa laajapohjaisessa toimikunnassa.

Lakimiesliitossa ollaan tyytyväisiä siihen, että asian selvittäminen etenee. ”Euroopan neuvoston suositusten mukaisen tuomioistuinviraston perustaminen on tuomioistuinlaitoksen kehittämisen ja riippumattomuuden kannalta erittäin keskeinen asia”, sanoo Lakimiesliiton varatoiminnanjohtaja Mikko Salo. ”Esitimme tuomioistuinviraston perustamista Lakimiesliiton Oikeusturvaohjelmassa jo vuonna 2010. Onkin tervetullutta, että hanke etenee tällä vaalikaudella.”

Lakimiesliitto julkistaa uuden oikeusturvaohjelmansa tänä vuonna. Liiton oikeuspoliittinen asiamies Eero Blåfield korostaa tuomioistuinviraston merkitystä uudessakin ohjelmassa. ”Oikeusturvaohjelman valmistelutyössä tuomioistuinvirasto on noussut esille merkittävimpänä tulevien vuosien kehityshankkeena. Seuraamme asian etenemistä suurella mielenkiinnolla”, Blåfield kertoo.

Lisätietoja:

Oikeuspoliittinen asiamies Eero Blåfield, 041 458 0021, eero.blafield@juristiliitto.fi

Varatoiminnanjohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@juristiliitto.fi