Uutiset 25.6.2020

Lakimiesliitto: Työsuojelu erittäin tärkeää myös etätöissä

Lakimiesliitto muistuttaakin työnantajia sitovasta työturvallisuuslainsäädännöstä riippumatta siitä missä työ tehdään.

– Työnantajan on huolehdittava myös etätyön osalta riittävästä työsuojeluvalvonnasta ja muistettava velvoitteensa esimerkiksi työergonomian sekä muutoin turvallisten työskentelyolosuhteiden takaamiseksi, toteaa Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Lakimiesliitto suosittelee, että etätöissä oleville taataan mahdollisuus viedä kotiin etätöissä tarvittavat asianmukaiset laitteet, kuten kannettava tietokone, pöytänäyttö, näppäimistö ja muu tarpeellinen työvälineistö. Myös työajanseurannasta tulee huolehtia samoin kuin työpaikalla työskenneltäessä.

– Reaaliaikainen työajanseuranta liukumia hyödyntäen tukee työn ja vapaa-ajan erottamista. Työn jatkuva sekoittuminen vapaa-aikaan on korona-ajan keskeisiä haasteita ja on tärkeää tehdä toimia tämän kuormituksen vähentämiseksi, Tilander jatkaa.