Uutiset 23.1.2020

Lakimiesliitto: Ruotsinkieliseen juristikoulutukseen lisäpanostuksia – ei hajauttamista

– Tällainen ruotsinkielisen OTM-tutkinnon hajauttaminen ei vahvista Suomessa tärkeän ruotsinkielisen juristikoulutuksen asemaa vaan päinvastoin.  Päteviä ruotsinkielisiä opettajia ja tutkijoita on saatavilla rajallinen määrä. Voimien hajauttamisen sijasta on järkevämpää vahvistaa Helsingin yliopiston antamaa ruotsinkielistä OTM-koulutusta, toteaa Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Tällä hetkellä Helsingin yliopistoon otetaan sekä Helsinkiin että Vaasan yksikköön joka vuosi ruotsinkielisiä OTM-tutkinnon opiskelijoita. Molemmissa voidaan suorittaa myös kaksikielinen tutkinto. Lisäksi Åbo Akademi Turussa kouluttaa ruotsiksi vuosittain parikymmentä oikeusnotaaria (ON), jotka jatkavat maisteriopintoihin Helsingin ja Turun yliopistoihin.

Lakimiesliitto pitää tärkeänä, että Helsingin yliopiston tarjoamaan ruotsinkieliseen koulutukseen osoitetaan lisäpanostuksia, jotta ruotsin kielen taitoisten juristien tasokas koulutus ja tarjonta valtakunnallisesti pystytään turvaamaan.

– Ruotsinkielisen juristikoulutuksen keskittäminen nykyistäkin vahvemmin Helsingin yliopiston tiedekuntaan asettaisi saatavilla olevat opetus- ja tutkimusresurssit parhaaseen käyttöön. Tiedekunnassa on niin ruotsin- kuin suomenkielinen kurssitarjonta yhteisessä käytössä. Pieni yksikielinen yksikkö ei tällaiseen tarjontaan pysty. Helsingin vahvuus onkin juuri yliopiston kaksikielisyydessä, sanoo Tilander.

– Helsingin yliopiston Vaasan yksikkö turvaa kaksikielistä koulutusta rannikkoseudulla ja on toiminut erinomaisesti. Jos kuitenkin kävisi ilmi, että esimerkiksi julkisella sektorilla on pulaa ruotsinkielisistä juristeista, voitaisiin Vaasan yksikön toimintaan panostaa lisää voimavaroja.  Myös lisäämällä auskultointipaikkoja nykyisestä ja sijoittamalla niitä ruotsinkieliselle rannikkoseudulle voitaisiin ruotsin kielen taitoisten juristien alueellista sijoittumista ruotsinkielisille seuduille vahvistaa.

Samalla kun Lakimiesliitto vastustaa ruotsinkielisen ja kaksikielisen opetuksen resurssien hajauttamista, liitto edellyttää, että Åbo Akademissa oikeusnotaarin tutkinnon suorittaneille taataan mahdollisuus opiskella oikeustieteen maisteriksi samoin kuin kaikista muistakin yliopistoista oikeusnotaariksi valmistuneille. Vastuu näistä opiskelijoista tulee jakaa muiden koulutusyksiköiden kesken. Lakimiesliitto korostaa sitä, että äidinkieli ei saa asettaa estettä jatkaa oikeustieteen tutkinto loppuun.

Lisätiedot:

Jore Tilander, toiminnanjohtaja, Lakimiesliitto, p. 041 458 0030