Uutiset 21.9.2018

Lakimiesliitto lausui lapsiin kohdistuvista seksuaalirikoksista

Oikeusministeriössä on valmistelussa esitys koskien lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia ja niiden rangaistuksia. Esitys nostaisi lapsen seksuaalisen hyväksikäytön enimmäisrangaistusta nykyisestä neljästä vuodesta kuuteen vuoteen vankeutta, sekä toisi lakiin uuden rikosnimikkeen, törkeä lapsenraiskaus, joka sisältäisi törkeän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön ja törkeän raiskauksen tunnusmerkistöt, ja jonka rangaistusasteikko olisi neljästä kahteentoista vuotta vankeutta.

Lakimiesliitto pitää esitystä hyvänä ja oikean suuntaisena avauksena, mutta liiton mielestä tärkeämpää olisi saada aikaan koko seksuaalirikoksia käsittelevän rikoslain 20 luvun kokonaisvaltainen uudistus sirpaleisen lainsäädännön sijaan.

Lue koko lausunto täältä.