Uutiset 1.6.2020

Lakimiesliitto: Harkintakyky säilytettävä aloituspaikkojen lisäämisessä korona-aikanakin

Vuoden sisällä valmistuneiden oikeustieteen maisterien työttömyysaste on työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan kaksinkertaistunut helmikuun reilusta kuudesta prosentista huhtikuun kolmeentoista prosenttiin. Samaan aikaan opetus- ja kulttuuriministeriö ja yliopistot neuvottelevat jopa 1 400 opiskelupaikan lisäämisestä jo ensi syksylle. Lisäykset koskevat myös oikeustieteellistä alaa.

– Nuorten tilanne on vaikea koronan vuoksi, mutta oikea ratkaisu ei ole lisätä aloituspaikkoja esimerkiksi oikeustieteen alalla, jossa työllistyminen on jatkuvasti vaikeutunut. Yhteiskunnalta on lyhytnäköinen ratkaisu ahtaa nuoria suorittamaan vuosien tutkintoja aloilla, joissa työpaikkojen lisääntyminen ei ole näköpiirissä, kritisoi Lakimiesliiton puheenjohtaja Tuula Linna.

Erityisen huolestuttavaa Lakimiesliiton mielestä on, jos opiskelijamäärien kasvattaminen tapahtuu ilman vastaavaa rahallista panostusta valtiolta korkeakouluille.

– Jo nyt kamppaillaan korkeakouluissa resurssiongelmissa. Lisäpaikat ilman tuntuvaa lisärahoitusta kurjistavat tilannetta entisestään, Linna jatkaa.

Korkeakoulut ovat joutuneet koronatilanteen vuoksi nopealla aikataululla muuttamaan opiskelijavalintoja hakijoiden ja henkilökunnan terveyden suojelemiseksi. Lakimiesliitto kiittää erityisesti oikeustieteellisen alan yhteisvalinnan toteutusta siitä, että ennakkolupauksia ei petetty. Valintakokeen ensimmäisessä vaiheessa tosin harmillisen inhimillisen virheen vuoksi lisäaikaa eivät saaneet kaikki ne, joille se olisi kuulunut. Lakimiesliitto toivoo, että asiaan löydetään oikeudenmukainen ratkaisu.

Lakimiesliitto pitää valitettavana, että monella alalla opiskelijavalinnoissa on menty sieltä mistä aita on matalin, kasvattamalla todistusvalinnan osuutta valintakokeiden kustannuksella. Tämä on väärin hakijoiden yhdenvertaisen kohtelun ja oikeusturvan näkökulmasta. Opiskelijavalintoja koskevia ongelmia ratkotaan nyt oikeusasiamiehen toimistossa.

Lakimiesliitto katsoo, että aloituspaikkojen lisääminen tässä vaiheessa sekoittaisi opiskelijavalintoja entisestään. Sopimusneuvottelut korkeakoulujen ja ministeriön välillä ovat käynnissä vuosien 2021–2024 osalta, ja niiden yhteydessä ollaan sopimassa myös tutkintotavoitteista näille vuosille.

–Tilanne on ollut korkeakouluille aivan riittävän hankala jo muutenkin, joten edellytämme opetus- ja kulttuuriministeriöltä vastuullista toimintaa. Nyt ei ole oikea aika työntää korkeakouluille lisävastuita koulutusmääriä äkillisesti kasvattamalla, Tuula Linna toteaa.

Lisätiedot:

Tuula Linna, Lakimiesliiton puheenjohtaja, p. 050 311 9350