Uutiset 12.4.2018

Lakimiesliitto: Hallituksen painotukset kehysriihessä oikean suuntaisia, huomio kiinnitettävä jatkovalmisteluun

– Ymmärrämme hallituksen halua lisätä työelämän joustavuutta ja madaltaa yritysten työllistämiskynnystä, toteaa Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

– Työmarkkinoille ei kuitenkaan saa syntyä kahden kerroksen väkeä, eivätkä uudistukset saa johtaa väärinkäytöksiin, Tilander muistuttaa.

Hallitus päätti esimerkiksi keventää yksilöperusteista irtisanomissuojaa alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Lisäksi nuorten työllistämistä halutaan helpottaa muutoksella, jossa vähintään kolmea kuukautta yhtäjaksoisesti työttömänä olleen alle 30-vuotiaan nuoren kanssa voitaisiin laatia määräaikainen työsopimus ilman laissa muutoin säädettyä perusteltua syytä.

Tilander muistuttaa, että hallituksen nyt kaavailemista uudistuksista pitää neuvotella kolmikannassa eli työntekijä- ja työnantajajärjestöjä kuullen.

– Työnantajien kannustaminen lisärekrytointeihin ei saa muodostaa loukkoa esimerkiksi pienissä yrityksiin palkattaville tai nuorille. Uudistusten vaikutusarviointi on erittäin tärkeää.

Asiantuntijat säilyvät työaikalain piirissä

Erityisen tyytyväisiä Lakimiesliitossa ollaan siihen, että asiantuntijat ja esimiehet jäävät myös jatkossa työaikalain piiriin. Työaikalain soveltamisalan mahdollinen supistaminen oli hallituksen pöydällä kehysriihessä.

– Jäsenistöstämme suuri osa toimii asiantuntija- ja esimiestehtävissä ja olemme tehneet kovasti työtä korostaessamme työaikasuojelun kuuluvan heille kaikille. Olemme tyytyväisiä hallituksen linjaan työaikalain laajasta soveltamisalasta, mutta tarkemmin otamme kantaa asiaan, kun saamme varsinaisen hallituksen esityksen, Tilander sanoo.