Uutiset 28.5.2020

Lakimiesliitto: Esitetyt toimet maalittamisen torjumiseksi riittämättömiä

Lainsäädäntöhanke perustuu pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelmaan ja toisaalta vahvaan tarpeeseen säätää maalittaminen rangaistavaksi. Tämä uudistus ei kuitenkaan vielä ole vastaus maalittamiseen ilmiönä eikä saata maalittamista rangaistavaksi.

– Tällä nyt esitetyllä tarpeellisella, mutta sinänsä hyvin pienellä uudistuksella, ei saada kitkettyä järjestelmällistä nettikiusaamista eikä epäasiallisia kohdistettuja painostustoimia, toteaa Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Antero Rytkölä.

– Lakimiesliitossa vetoamme, että työ nimenomaisen tunnusmerkistön saamiseksi maalittamisesta rikoslakiin on aloitettava ripeästi. Asia ei nyt ole edennyt selvittelyvaihetta pidemmälle.

Lakimiesliitto on jo pitkään esittänyt maalittamisen kriminalisointia yhdessä useiden muiden juristijärjestöjen sekä Poliisihallituksen, Valtakunnansyyttäjän toimiston ja käräjäoikeuksien laamannien kanssa.

– Maalittaminen on vakava asia. Se rapauttaa luottamusta oikeudenhoitoon ja pahimmillaan vaarantaa oikeuslaitoksen sekä muun hallinnon toimintakyvyn. Toisaalta kohteeksi joutuneelle ihmiselle se on henkilökohtaisesti valtava taakka, korostaa Rytkölä.

Lakimiesliitto on myös useissa yhteyksissä edellyttänyt, että maalittaminen otetaan vakavasti työsuojeluasiana työpaikoilla. Työnantajien tulisi panostaa siihen, miten maalittamisen kohteeksi joutunutta työntekijää voisi parhaiten tukea.

Oikeusministeriön tiedote lakiluonnoksesta

Lisätiedot: