Uutiset 27.8.2014

Lakimiesliitto aloittaa 70v-kiertueensa Helsingistä 800 jäsenen tilaisuudella – ”Oikeuslaitoksen rahoituskriisiin saatava järkevä ratkaisu”

Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jorma Tilander tiivistää tämän hetken suurimman keskustelunaiheen. ”Oikeuslaitoksen rahoituskriisi on kaikkien huulilla. Asiaan pitää saada järkevä ratkaisu tänään alkavassa budjettiriihessä ja ratkaisu ei voi tarkoittaa lisää juustohöyläämistä ihmisten oikeusturvasta.”

Tilander ihmettelee valtiovarainministeriön budjettiesitystä, joka yhdessä aikaisempien päätösten kanssa tarkoittaisi pelkästään tuomioistuimille yhteensä yli 10 miljoonan euron menoleikkausta kuluvaan vuoteen verrattuna. ”Oikeusministeriön hallinnonalan budjetti on nykyiselläänkin naurettavan pieni. Tuomioistuinten, syyttäjien ja oikeusavun budjetti yhteensä on alle 0,8 prosenttia koko valtion menoista. Ruotsi panostaa oikeuslaitoksen toimivuuteen euromääräisesti lähes 50 prosenttia enemmän asukasta kohti kuin Suomi. Meillä ei tunnuta ymmärtävän, että oikeuslaitos on valtion ehdoton ydintoiminto, jonka rapauttaminen vaikuttaa kaikkeen toimintaan yhteiskunnassa, ei vain oikeuslaitoksen työntekijöiden työolosuhteisiin.”

Oikeusministeriö julkaisi vuonna 2013 oikeudenhoidon uudistamisohjelman, jonka pitäisi ulottua vuoteen 2025 asti. ”Oikeudenhoidon uudistamisohjelma on suurilta osin säästöohjelma, jolla oikeuslaitos jo osallistuu yhteiskunnan säästötalkoisiin. Esimerkiksi tuomioistuinverkostoa on karsittu viime vuosina rajusti. Ohjelma sisältää kuitenkin myös useita kehityshankkeita, joilla oikeusprosesseja virtaviivaistetaan ja ohjataan resursseja nykyistä paremmin sinne, missä oikeusturvan tarve on suurin. Lisäsäästövaatimukset asettavat nämä vasta aloitetut kehityshankkeetkin vaakalaudalle. Tilanne on yksinkertaisesti hälyttävä”, Tilander sanoo.

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Jorma Tilander, 041 458 0030, jorma.tilander@juristiliitto.fi
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@juristiliitto.fi

Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry on vuonna 1944 perustettu kaikkien juristien etu- ja palvelujärjestö ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. Lakimiesliitossa on jäseniä noin 15500, noin 75 prosenttia Suomen juristeista kuuluu Lakimiesliittoon. Lakimiesliitto on yksi työmarkkinakeskusjärjestö Akavan perustajista.