Uutiset 2.3.2020

Lakimiesliitossa noin 16 000 jäsentä – oikeudenmukaisuutta korostavaan liittoon luotetaan

– Kokonaisjäsenmäärämme kasvoi hienoisesti vuoden 2019 aikana ja olemme tähän erittäin tyytyväisiä, kertoo toiminnanjohtaja Jore Tilander Lakimiesliitosta.

Pientä kasvua tapahtui sekä opiskelijajäsenien että työelämässä mukana olevien joukossa.

– On hienoa, että Lakimiesliittoon luotetaan ja se yhdistää lukuisissa eri tehtävissä toimivat juristit. On maailmanlaajuisesti ainutlaatuista, että kokoamme saman pöydän ääreen niin työntekijä- kuin työnantajarooleissa toimivat lakimiehet sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta. Jäseninämme on niin asiantuntija-, esimies- kuin yrittäjärooleissa toimivia, Tilander jatkaa.

Tilander uskoo myönteisen jäsenkehityksen taustalla olevan edunvalvonnan ja monipuolisten palveluiden lisäksi myös liiton ajankohtaiset painotukset.

– Keväällä 2019 käytyjen eduskuntavaalien yhteydessä profiloiduimme vahvasti oikeusvaltion puolustajina. Muistutimme näkyvästi, että oikeusvaltiossa oikeus kuuluu kaikille. Esteenä ei saa olla oikeuden saamisen hitaus ja kalleus. Oikeudenmukaisuuden vaade yhdistää jäsenkuntaamme. Kaikki keskeiset vaatimuksemme näkyvät myös nykyisessä hallitusohjelmassa.

Vuoden 2020 teemoina Lakimiesliitolla ovat erityisesti työssä jaksaminen, nuorten ammattilaisten tukeminen ja lakimiesidentiteetin tukeminen.

– Aiheet ovat nouseet vahvasti jäsentutkimuksistamme ja olemme saaneet niille näin ollen vahvan jäsenistön tuen.

Lisätiedot:
Jore Tilander, toiminnanjohtaja, Lakimiesliitto, p. 041 458 0030