Uutiset 19.6.2017

Lakimiesliiton valiokuntahaku herätti runsaasti mielenkiintoa

”Hakemuksia tuli lähemmäs sata kappaletta ja hakijat olivat kautta linjan tasokkaita. Meillä oli kova työ tehdä valinnat, mutta mielestäni saimme kasaan todella hyvän luottamushenkilöjoukkueen heinäkuun alusta alkavalle valiokuntien toimintavuodelle”, sanoo Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Antero Rytkölä.

Valiokuntavalintoja valmistellessaan liiton hallitus teki muutamia yleisiä linjauksia. ”Pyrimme rakentamaan valiokunnat niin, että niiden kokoonpanot ovat mahdollisimman hyvin tasapainossa koko liiton jäsenrakenteen kanssa. Halusimme myös pitää huolen siitä, että jokaisessa valiokunnassa tulee olla osaamiseltaan ja kokemukseltaan monipuolinen jäsenkunta ja että valiokuntakokoonpanoissa huomioidaan riittävä rotaatio ja vaihtuvuus”, Rytkölä kertoo.

Työmarkkinaedunvalvontaan keskittyvien julkisen sektorin ja yksityissektorin valiokuntien kohdalla hallitus painotti edellä mainittujen seikkojen lisäksi sitä, että näissä valiokunnissa ovat kattavasti mukana liiton sisäisten ammattiryhmien ja edunvalvontapainotteisten jäsenyhdistysten edustajat.

Julkisen sektorin, jäsenpalvelu-, oikeuspoliittisessa ja yksityissektorin valiokunnissa haun kohteena oli puolet valiokuntapaikoista eli niin sanottujen erovuoroisten jäsenten paikat. Sen sijaan kokonaan uudessa tulevaisuusvaliokunnassa valittiin kerralla koko uusi valiokunta.

Puheenjohtajana jokaisessa valiokunnassa toimii yksi Lakimiesliiton hallituksen jäsenistä.

Antero Rytkölä kertoo, että suurin ongelma valintaprosessissa oli ehdottomasti se, että hallitus joutui jättämään lukuisia hyviä hakijoita valitsematta. ”Toivon kuitenkin, että kipinä Lakimiesliiton toimintaan säilyy niilläkin, jotka eivät tällä kertaa tulleet valituiksi. Ensi vuonna avautuu jälleen puolet valiokuntapaikoista. Osaavilla ja motivoituneilla lakimiesliittolaisilla on silloin jälleen mahdollisuus hakeutua mukaan.”

Lakimiesliiton uudet valiokuntajäsenet

Julkisen sektorin valiokunta

Puheenjohtaja: Pekka Liesivuori

Uudet jäsenet ja heidän varajäsenensä:

Varsinainen jäsen                     Varajäsen

Pasi Einola                                Hanne Hirvonen