Uutiset 14.3.2018

Lakimiesliiton työelämäasioiden päälliköksi Jaana Meklin

– On kuin kotiini tulisin. Tulen töihin omaan liittooni, Jaana Meklin toteaa. Hän on ollut Lakimiesliiton jäsen vuodesta 1990.

Jäsenyyden lisäksi Meklin on toiminut aktiivisesti liiton lukuisissa luottamustehtävissä 90-luvulta lähtien. Hän on ehtinyt vaikuttaa muun muassa tasa-arvojaostossa, yksityissektorin valiokunnassa, valtuuskunnassa, hallituksen varajäsenenä ja Lakimiesuutisten toimitusneuvostossa.

Uusi tehtävänimike on työelämäasioiden päällikkö. Mitä se tarkoittaa?

– Vastaan laaja-alaisesti yksityissektorilla toimivien juristien työelämäkysymyksistä, Meklin vastaa.

Meklin korostaa, että työpöydällä ei ole vain lainsäädäntökysymyksiä, vaan laajemmin työelämään liittyviä teemoja. Lakimiesliiton toiminnassa otetaan huomioon muun muassa työurien muuttuminen entistä epätyypillisemmiksi ja monimuotoisemmiksi.

– Välillä ollaan työntekijäroolissa, välillä esimiehinä, välillä yrittäjinä. Liitto tarjoaa tukea kaikissa näissä tilanteissa ja haluaa kehittää palvelujaan, Meklin selventää.

Meklin uskoo, että työhyvinvointiin panostaminen on välttämätöntä yhä nopeammin uudistuvassa työelämässä. Työntekotapojen monipuolistuminen on tuonut uudenlaista kuormitusta asiantuntijatyöhön.  Myös yrittäjien ja ammatinharjoittajien jaksamiseen on syytä kiinnittää huomiota yhä enemmän.

Toki kokenut juristi korostaa myös ajantasaisen lainsäädännön tärkeyttä.

– Lakimiesliiton tulee olla rohkea tekemään aloitteita työelämään liittyvän lainsäädännön kehittämisessä. Vaikuttaminen tarkoittaa myös yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumista.

Yhteystiedot:

Jaana Meklin, p. 0400 741 686