Uutiset 11.11.2016

Lakimiesliiton tutkimus: ylioppilasarvosanoilla ei merkitystä oikeustieteen opintomenestykselle tai valmistumisajalle

Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi viime perjantaina toimenpideohjelman, jolla se tavoittelee valtaosan yliopistopaikoista jakamista ylioppilasarvosanojen perusteella.

”Kysyimme vastavalmistuneiden juristien sijoittumistutkimuksessamme vuonna 2016 valmistuneilta juristeilta heidän ylioppilasarvosanojaan ja vertasimme niitä vastaajien valmistumisaikoihin ja opintomenestykseen yliopistossa. Juuri minkäänlaista positiivista korrelaatiota ei näkynyt”, kertoo Lakimiesliiton opiskelija-asiamies Asta Tukiainen.

Lakimiesliitto kysyi tutkimuksessaan myös ensimmäisen työsuhteen kuukausipalkkaa ja vertasi sitä ylioppilasarvosanoihin. ”Myöskään ensimmäisen työpaikan palkkataso ei näyttänyt olevan merkittävässä yhteydessä ylioppilasarvosanoihin”, Tukiainen kertoo.

”Lukiossa ei opeteta juridiikkaa, joten soveltuvuutta ja kiinnostusta alalle ei voi mitata pätevästi pelkillä ylioppilasarvosanoilla”, Tukiainen jatkaa.

Lakimiesliiton mielestä oikeustieteellisiä maisteritutkintoja tuottavien yliopistojen itse laatima pääsykoe mittaa parhaalla mahdollisella tavalla opiskelijoiden kykyjä ja soveltuvuutta juristiopintoihin ja myöhemmin juristitehtäviin työelämässä.

”Korkeista ylioppilasarvosanoista saa lisäpisteitä oikeustieteellisiin pääsykokeisiin eli ilman merkitystä ne eivät ole pyrkimisessä jääneet. Yliopistot myös kehittävät oikeustieteellisten pääsykoejärjestelmää hakijaystävällisemmäksi ja tehokkaammaksi.  Alalle on jo suunniteltu valtakunnallinen yhteisvalinta  Helsingin, Turun, Lapin ja Itä-Suomen yliopistojen yhteisen pääsykoehankkeen myötä”, Asta Tukiainen sanoo.

Lisätietoja:

Opiskelija-asiamies Asta Tukiainen, 041 458 0035, asta.tukiainen@juristiliitto.fi

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@juristiliitto.fi