Uutiset 14.11.2016

Lakimiesliiton tutkimus: Oikeustieteen opiskelijoilla teetetään palkatonta työtä

”Saimme lähes sata vastausta ja yli puolelle vastaajista on joko tarjottu tai he ovat tehneet palkatonta työtä opiskeluaikana. Opiskelijat suhtautuivat palkattoman työn tarjoamiseen ja tekemiseen kielteisesti”, kertoo Lakimiesliiton opiskelija-asiamies Ira Hietanen.

Tutkimuksesta ilmenee, että palkattoman työn teettäminen keskittyy pääkaupunkiseudun ulkopuolelle ja oikeustieteen opiskelupaikkakunnille Joensuuhun, Rovaniemelle, Turkuun ja Vaasaan. Myös Oulu mainitaan avoimissa vastauksissa useasti.

”Yleensä palkatonta työtä teettävät työnantajat ovat asianajo- ja lakiasiaintoimistoja, jotka kutsuvat työntekoa harjoittelu- tai muulla vastaavalla nimikkeellä”, Hietanen kertoo.

Lakimiesliitto ei pidä ilmiötä hyväksyttävänä. ”Harjoittelu- tai muun vastaavan nimikkeen käyttäminen ei poista sitä tosiasiaa, että kyseessä on näissä tapauksissa työsuhde, jossa työnantaja jättää täyttämättä tärkeimmän velvollisuutensa eli palkanmaksun”, sanoo Lakimiesliiton varatoiminnanjohtaja Mikko Salo.

”Suurin osa alan työnantajista hoitaa velvollisuutensa moitteettomasti, mutta yksikin tällainen tapaus on meistä liikaa. Jos opiskelija joutuu tilanteeseen, jossa hänelle tarjotaan palkatonta työtä, kehottaisin häntä ottamaan yhteyttä Lakimiesliittoon”, Salo sanoo.

Lisätietoja:

Opiskelija-asiamies Ira Hietanen, 040 032 0790, ira.hietanen@juristiliitto.fi