Uutiset 2.10.2015

Lakimiesliiton puheenjohtaja Asko Nurmi Lakimiespäivässä: Lakimiesliitto selvittää tuomioistuinhallinnon tehokkuuspotentiaalin

2.10.2015

TIEDOTE

XLIV Lakimiespäivän avannut Lakimiesliiton puheenjohtaja Asko Nurmi nostaa esiin yli kymmenen vuotta oikeusministeriössä pöydällä olleen kehityshankkeen, jonka oikeuslaitoksen kenttä uskoo laajalti saavuttavan merkittäviä toiminnallisia parannuksia tuomioistuinlaitoksessa.

”Näinä taloudellisesti tiukkoina aikoina meidän on panostettava sellaisiin uudistuksiin, jotka maksavat itsensä nopealla tahdilla plusmerkkisenä takaisin ja tuottavat lisää tehokkuutta viranomaistoimintaan. On siis vihdoin ryhdyttävä sanoista tekoihin ja oikeusministeriön johdolla koottava tuomioistuinhallinnon perustamisen valmisteleva ja sen toteuttava työryhmä”, Asko Nurmi painottaa.Lakimiespäivä 2015, Asko Nurmi, kuva Valtteri Kantanen

Nurmi kertoi Lakimiesliiton auttavan ministeriötä tutkituttamalla tuomioistuinhallinnon tehokkuuspotentiaalin. ”Lopullisen päätöksenteon tueksi päättäjät tarvitsevat numeroita, joten olemme ryhtyneet toimiin tuottaaksemme puolueettoman tutkimuksen, joka kertoo tuomioistuinhallinnon tehokkuuspotentiaalin.”

Poliisilla, syyttäjillä ja ulosotolla on jo vuosia ollut toimialansa kehittämisestä vastuussa oleva keskusyksikkö. Asko Nurmi ihmetteleekin, miten oikeuslaitoksen toimijoiden laajalti kannattama tuomioistuinlaitoksen vastaava hanke on jumittanut niin pitkään. ”Tuomioistuinhallinnon perustamista ovat puoltaneet tuomioistuinlaitoksen kehittämiskomitea jo vuonna 2003, oikeudenhoidon uudistamisohjelman neuvottelukunta vuonna 2013, oikeusministeriön selvitysmiehet arviomuistiossaan 2015 ja kaikkien eduskuntapuolueiden yhteinen parlamentaarinen työryhmä yksimielisesti 2015. Myös valtiovarainministeriön johtama valtion keskus- ja aluehallintorakennehanke ehdotti helmikuussa julkistamassaan raportissa tuomioistuinhallinnon perustamista.”

Myös oikeuslaitoksen ulkopuolella hankkeella on laajaa kannatusta. ”Tammikuussa valmistuneen oikeusministeriön arviomuistion saama lausuntopalaute on suorastaan liikuttavan yksimielistä. Muiden muassa eduskunnan oikeusasiamies ja valtiontalouden tarkastusvirasto potkivat lausunnoissaan projektia eteenpäin ja näkevät siinä merkittäviä hyötyjä sekä tuomioistuinlaitoksen tehokkuuden että sen riippumattomuuden kehittämisessä”, Asko Nurmi toteaa.

”Jos oikeusministeriö haluaa parantaa suurimman toimialansa tehokkuutta, on se tehtävä järkevämmillä tavoilla kuin lakkauttamalla tuomioistuimia, joka nyt tuntuu olevan ainoa käytössä oleva keino säästöjen hakemiseen”, Asko Nurmi sanoo. ”Me olemme Lakimiesliitossa valmiita satsaamaan tuomioistuinhallinnon selvittämiseen ja suunnitteluun, koska tämä on tuomareiden lisäksi tärkeä hanke muillekin juristitehtäviä kansalaisten oikeusturvaketjussa hoitaville toimijoille.”

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Asko Nurmi, 050 564 4430, asko.nurmi@juristiliitto.fi
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@juristiliitto.fi