Uutiset 18.9.2014

Lakimiesliiton 70-vuotiskiertue saapuu Lahteen – ”Päättäjiltä täytyy löytyä tahtoa panostaa oikeusvaltioon”

Lakimiesliiton hallituksen jäsen, käräjätuomari Petra Spring-Reiman ilmaisee juristien huolen oikeuslaitoksen tilanteesta. ”Oikeusministeriön hallinnonalalle kohdistetaan ensi vuonna 14 miljoonan euron säästöt aiemmin tällä vaalikaudella tehtyjen päätösten tuloksena. Vaikka valtiovarainministeriön elokuussa esittämistä lsäleikkauksista luovuttiin, on tilanne todella tukala”, sanoo Spring-Reiman. Hän peräänkuuluttaa poliittisilta päättäjiltä yhteistä tahtoa oikeusvaltion toimintakyvyn ylläpitämiseksi. ”Päättäjien täytyy ymmärtää, että oikeuslaitos on valtion ehdoton ydintoiminto, jonka rapauttaminen vaikuttaa kaikkeen toimintaan yhteiskunnassa eikä vain meihin, jotka oikeuslaitoksen palveluksessa työskentelemme.”

Petra Spring-Reiman on tyytyväinen Lakimiesliiton 70-vuotiskiertueen saavuttamaan suosioon. ”Alueasiamiehemme Heidi Mäkelä on järjestänyt loistavan ohjelman. Nämä ovat hyviä tilaisuuksia keskustella kollegojen kanssa päivänpolttavista asioista”, hän kertoo.

Lahden alueen lakimiesliittolaiset kokoontuvat klo 18 alkaen Sokos Hotelli Lahden Seurahuoneella. Liiton toimihenkilöistä ovat paikalla Petra Spring-Reimanin lisäksi neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen, järjestöpäällikkö Olli Niemi ja lakimies Moa Fanta.

Lisätietoja:

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, +358 41 458 0033, mikko.salo@juristiliitto.fi

Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry on vuonna 1944 perustettu kaikkien juristien etu- ja palvelujärjestö ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. Lakimiesliitossa on jäseniä noin 15500, noin 75 prosenttia Suomen juristeista kuuluu Lakimiesliittoon. Lakimiesliitto on yksi työmarkkina­keskusjärjestö Akavan perustajista.