Uutiset 30.1.2020

Lakimiesjärjestöt: Oikeudenhoidon toimitiloihin kaavailtu uudistus vaarantaa oikeusturvan

– Suunnitelman keskeisenä ajatuksena on vain säästöjen etsiminen toimitiloja supistamalla, ei tehokas ja sujuva töiden tekeminen. Käytännössä tässä leikataan työhyvinvoinnista ja tietoturvasta, toteaa Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Antero Rytkölä.

Lakimiesjärjestöjen mukaan toimitilojen uudistuksessa ei ole otettu huomioon tilojen tulevia käyttäjien – kuten tuomareiden, voutien ja syyttäjien – mielipiteitä ja kokemuksia työstä monitiloissa.

– Konseptin keskeinen ajatus on monitila, vaikka henkilöstön ja niitä edustavien henkilöstöjärjestöjen mielestä ne ovat oikeudenhoidon töissä mahdoton ajatus. Syynä ovat työn keskittymistä vaativa luonne sekä työssä käsiteltävät luottamukselliset ja arkaluontoiset asiakirjat ja tiedot, Rytkölä huomauttaa.

– Eri aloja riivaavasta innosta siirtyä avotiloihin on nyt luovuttava ja myönnettävä, että on työtehtäviä, joihin monitilat eivät kerta kaikkiaan sovi.

Lakimiesliitto pyysi viime syksynä myös tietosuojavaltuutettu Reijo Aarniolta lausuntoa tietosuojan toteutumisesta monitiloissa. Tietosuojavaltuutettu korosti lausunnossaan rekisterinpitäjien vastuuta silloin, kun henkilötietoja käsitellään monitoimitilassa.

– Ei voida ajatella, että ihmisten terveystietoja ja yksityisyyteen liittyviä asioita taikka yritysten liikesalaisuuksia levitellään yhteiskäyttöisessä tilassa, joka on samalla kymmenien ihmisten läpikulkupaikka. Tällaisia asioita olisi kuitenkin jatkuvasti käsittelyssä suunnitelluissa toimitiloissa, Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander jatkaa.

Lisäksi esimerkiksi tuomareiden ja syyttäjien työ on pääsääntöisesti muuta kuin tiimityötä. Keskittymistä varten tarvitaan mahdollisimman hyvä työrauha. Lakimiesliitto ja merkittävä joukko sen jäsenjärjestöjä vaatii, että ministeriössä nyt otettaisiin harkintatauko ja asia palautettaisiin uuteen valmisteluun.

Juristijärjestöt edellyttävät, että suunnittelussa kunnioitetaan tekijöiden kokemuksia omasta työstään ja tarvittavista toimitiloista. Työelämässä yksipuolinen ylhäältä päin sanelun aika on jo ohi, huomauttaa Antero Rytkölä.

Suomen Lakimiesliiton kannanottoon yhtyvät sen jäsenjärjestöt Hallinto-oikeustuomarit ry, Käräjäoikeustuomarit r.y., Suomen Erityistuomarit r.y., Suomen Kihlakunnanvoudit r.y., Suomen Syyttäjäyhdistys r.y. sekä Suomen Tuomariliitto ry ja Poliisi-, ulosotto-, syyttäjä- ja maistraattilakimiesten edunvalvontajärjestö PUSH ry.

Lisätiedot:

Antero Rytkölä, Lakimiesliiton hallituksen pj., p. 050 303 9104