Uutiset 2.7.2018

Osallistu Lakimiesliiton SuomiAreena keskusteluun 17.7.: Millainen väkivalta on sallittua Suomessa?

Lakimiesliiton SuomiAreena-keskustelu järjestetään BEPOP-lavalla Porissa tiistaina 17.7. klo 13.00–14.00. Keskustelua voi seurata myös suorana lähetyksenä MTV:n Katsomo-palvelussa (www.katsomo.fi) ja SuomiAreenan nettisivuilla (www.suomiareena.fi)

Teemana on #Lainrajat: Millainen väkivalta on sallittua Suomessa?

Keskusteluun voi osallistua myös Twitterissä. Haastamme kaikkia keskustelemaan aihetunnisteella #lainrajat suomalaisesta väkivallasta, sen rajoista ja lainsäädännön uudistustarpeista. Twitter-chat keskustelua väkivaltateemasta käydään erityisesti tiistaina 17.7. klo 13–15, eli paneelikeskustelun aikana ja tunti sen jälkeen.

Mikä Twitter-chat?

Ajatuksena on jatkaa paneelikeskustelua myös Twitterissä. Toivomme Twitter-kommentteja erityisesti seuraavista teemoista:

K1: Millainen väkivalta jää yhteiskunnassamme huomaamatta?
K2: Onko väkivalta- ja seksuaalirikoksia koskeva lainsäädäntömme kunnossa? Millaisia muutoksia tarvitsemme?
K3: Onko ratkaisu väkivallan estämiseen tiukentaa lainsääntöämme, vai löytyvätkö ratkaisut muualta?

Näiden kysymysten lisäksi toivomme uusia keskustelunavauksia. Käytäthän Twitter-kommenttiesi yhteydessä aina aihetunnistetta #lainrajat.

Osallistu keskusteluun ja haasta muita mukaan!

Paneelikeskustelussa puhumme väkivallalla monista kasvoista ja piiloon jäävistä väkivallan muodoista. Julkisessa keskustelussa torjumme kaiken väkivallan. Toisaalta yksittäiset oikeustapaukset ja niistä koituvat rangaistukset myös kuohuttavat säännöllisesti. Ovatko lain rajat siis kunnossa?

Miten suhtautumisemme väkivaltaan on muuttunut? Jääkö osa väkivallasta edelleen tunnistamatta? Joutuvatko väkivallan kohteiksi aina yhteiskunnan heikoimmat? Kaipaako seksuaalirikoksiin liittyvä lainsäädäntömme korjaamista? Nämä ja muut suomalaiseen väkivaltaan liittyvät kysymykset nousevat esille niin twitter-haasteessamme kuin SuomiAreena-lavalla.

SuomiAreenan paneelikeskustelussa aiheen äärellä ovat:

• Eva Biaudet, kansanedustaja
  • Riitta Leppiniemi, asianajaja
  • Pia Puu Oksanen, syrjintäasiantuntija
  • Antero Rytkölä, apulaispoliisipäällikkö, Lakimiesliiton hallituksen pj.
  • Jarkko Sipilä, rikostoimittaja ja dekkarikirjailija

Keskustelun vetää toimittaja Kirsi Heikel.