Uutiset 12.2.2020

Kunta-alan neuvottelutavoitteet tarkentuivat

– Palkansaajajärjestöillä ei näytä tässä vaiheessa olevan perustavaa laatua olevia eroja sisältökysymyksissä, toki joitakin painotuseroja on, kertoo JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren.

Painotuseroja löytyi Löfgrenin mukaan palkankorotusten ns. yleisen linjan ja kiky-tuntien osalta, mutta yhteinen kanta on, että muiden alojen ratkaisut eivät voi olla vaikuttamatta kunta-alan neuvotteluihin ja neuvottelujen lopputulokseen.

JUKO tavoittelee kuntaneuvotteluissa vähintään ostovoimaa tukevia palkankorotuksia. Lisäksi JUKO vaatii palkkaohjelmaa, jonka avulla korkeakoulutusta edellyttävien tehtävien palkkatasoa saadaan nostettua.

– Vaadimme sopimuksiin mekanismin, jolla varmistamme, ettei kuntien palkansaajien ansiokehitys jää jälkeen yksityisestä sektorista.  Näin on viime vuosina tapahtunut, vaikka sopimuskorotukset ovat olleet samansuuruisia, JUKOn puheenjohtaja Olli Luukkainen painottaa.

Kysymys on myös tasa-arvosta. Monet kuntien vaativista tehtävistä ovat vahvasti sukupuolittuneita.

-Ei ole oikein, että kunnan palveluksessa oleva nainen ansaitsee vähemmän kuin vastaavan vaativuustason työtä tekevä mies yrityksessä. Palkkatason parantaminen on tärkeä askel kohti tasa-arvoisempaa työelämää. Toisaalta korjattavia tasa-arvohaasteita löytyy myös kuntien sisältä, sanoo Luukkainen.

Pohdintaa käytiin myös itse neuvottelujen saamasta julkisuudesta ja miten sitä pyritään hallitsemaan.

-Esimerkiksi somejulkisuus maalittamisineen ja trolleineen ei edistä ratkaisun syntymistä, Maria Löfgren sanoo.

Pääneuvotteluryhmä kokoontuu seuraavan kerran perjantaina 28.helmikuuta klo 12. Kaikki JUKOn virka- ja työehtosopimukset päättyvät 31. maaliskuuta.

Lakimiesliitto tiedottaa neuvottelujen etenemisestä. Kuntasektorilla työskentelee noin 400 Lakimiesliiton jäsentä.

Neuvotteluja voi seurata myös JUKOn verkkosivuilta www.juko.fi, JUKOn Facebookista ja Twitterissä @JUKOry #neuvotellen2020 #sopien2020.