Uutiset 2.4.2020

Korona aiheuttaa väliaikaisia muutoksia työttömyysturvalainsäädäntöön 1.4. – 31.7.2020

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen HE 27/2020 työttömyysturvalain 11 luvun väliaikaisesta muuttamisesta 30.3.2020

Lakimuutoksen myötä lomautetulla on 1.4 alkaen oikeus työttömyysetuuteen yritystoiminnan ja opintojen estämättä. Lakia sovelletaan niihin lomautettuihin, joiden lomautus on alkanut 16.3.2020 tai sen jälkeen. Lomautetun on jatkossakin ilmoittauduttava työnhakijaksi TE-toimistoon ja on velvollinen ottamaan vastaan työnantajan tarjoamaa työtä. Muutoksen myötä työttömyysturva-asioiden käsittely TE-toimistoissa sujuvoituu ja lomautetun toimeentulo turvataan.

Lisätietoa työttömyysturvasta lomautuksen ajalta löydät kassan sivuilta.

Myös työsopimus- ja yt-lakiin on koronatilanteen vuoksi tehty väliaikaisia muutoksia koskien mm. lomautusilmoitus- ja neuvotteluaikoja, määräaikaisen työntekijän lomauttamista, koeaikapurkua ja takaisinottovelvollisuutta. Muutokset ovat voimassa 1.4 – 30.6.2020. Katso näistä lisää täältä.

Myös yrittäjän työttömyysturvaan väliaikaisia muutoksia

Suomen hallitus on esittänyt, että yrittäjät voivat saada väliaikaisesti Kelan maksamaa työmarkkinatukea koronavirusepidemian aiheuttaman äkillisen ja yllättävän kysynnän heikkenemisen vuoksi, ilman yritystoiminnan lopettamista. Väliaikaista työmarkkinatukea haetaan Kelasta. Lakia sovellettaisiin työmarkkinatukeen 16.3.2020-30.6.2020 välisen ajan. Työmarkkinatukea voi hakea heti, kun laki tulee lopullisesti voimaan.