Uutiset 6.4.2020

Kirkon työehtokiistan sovittelu päättyi – jatkoa pääsiäisen jälkeen

Kirkon sopimusneuvotteluihin ja sovitteluun osallistuvat neuvottelujärjestöt JUKO, Kirkon alat, Kirkon alan unioni (JHL ja Jyty) ja Kirkon työmarkkinalaitos. Kirkon virka- ja työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 31. maaliskuuta, jonka jälkeen ala siirtyi sopimuksettomaan tilaan. Sopimuksettomana aikana voimassa ovat vanhat virka- ja työehdot.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO edustaa työehtosopimuksillaan noin 200 000:ta korkeakoulutettua, joista noin 4500 on Lakimiesliiton jäseniä.edustaa työehtosopimuksillaan 200 000:ta akavalaista. JUKO sopii työsuhteiden ehdoista kunnissa, valtiolla, yliopistoissa, kirkossa, Avainta-aloilla sekä Kansallisgalleriassa ja Työterveyslaitoksella.

Toistaiseksi uudet työehdot on vahvistettu valtiolle, yliopistoille ja Kansallisgallerialle. Avainta-aloilla ja Työterveyslaitoksella neuvottelut jatkuvat. Kirkon ja kunta-alan työehtoneuvottelut siirtyivät viime viikolla valtakunnansovittelijan soviteltavaksi.

Tiedotamme neuvotteluista neuvottelutiedotteella. Seuraa lisäksi www.juko.fi, JUKO-Facebookia ja Twitteriä @JUKOry aihetunnisteilla #neuvotellen2020 #sopien2020

Lisätietoja Lakimiesliitossa antaa: Neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen, p. 050 587 3528 ja 09 8561 0328