Uutiset 18.3.2020

Kirkon neuvottelupöydässä valmius nopeaan sopimusratkaisuun

Sekä Kirkon työmarkkinalaitoksella että kaikilla kirkon palkansaajia edustavilla pääsopijajärjestöillä on pyrkimys nopeaan sopimusratkaisuun ja tarvittaessa valmius myös lyhyempään sopimuskauteen, sanoo JUKOn neuvottelupäällikkö Anne Kaitainen.

Etäneuvottelun päätteeksi keskusteltiin koronapandemian vaikutuksista seurakuntien arkeen. JUKOn kirkon neuvottelukunnan puheenjohtaja Jussi Junni muistuttaa, ettei seurakunnissa pidä tehdä lyhytnäköisiä ratkaisuja lomauttamalla henkilöstöä tässä vaikeassa tilanteessa.

– Sopimuksia, mukaan lukien kirkon yhteistoimintasopimusta, on noudatettava myös pandemian aikana.

Neuvotteluja jatketaan torstaina 19. maaliskuuta.

Kaikki JUKOn virka- ja työehtosopimukset päättyvät 31. maaliskuuta.

Akavalainen, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO edustaa neuvotteluissa Lakimiesliittoa ja neuvottelee työpaikallasi käytössä olevat työehtosopimukset.

JUKO edustaa työehtosopimuksillaan noin 200 000:ta korkeakoulutettua, joista noin 4500 on Lakimiesliiton jäseniä. Sovimme työsuhteiden ehdoista kunnissa, valtiolla, yliopistoissa, kirkossa ja AVAINTA-aloilla. Sovimme työehtosopimukset myös Kansallisgalleriassa ja Työterveyslaitoksella.

Valtion sopimusneuvotteluihin osallistuvat JUKO, Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Valtion työmarkkinalaitos.

Seuraa lisäksi Jukon sivuja,  JUKO-Facebookia ja Twitteriä @JUKOry aihetunnisteilla #neuvotellen2020 #sopien2020.

Lisätietoja Lakimiesliitossa antaa: Neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen, p. 050 587 3528 ja 09 8561 0328