Uutiset 30.8.2013

Keskitetty tuloratkaisu tuo vakautta ja ennustettavuutta

Lakimiesliitto hyväksyy keskitetyn tuloratkaisun pitkin hampain alakohtaisten neuvottelujen pohjaksi. Hankalin kysymys on ensimmäisen palkankorotuserän euromääräisyys. Toinen erä on kuitenkin prosenttilinjainen, mitä Lakimiesliitto on pitänyt parempana korotusmallina.

Ratkaisu tuo vakautta ja ennustettavuutta työmarkkinoille. Se rakentaa tulevaisuuden kasvun edellytyksiä.

Tässä tilanteessa tämä oli ainoa vaihtoehto. Kannattaa huomata miten ripeästi kaikki keskusjärjestöt hyväksyivät sovun. Olemme keskellä kriisiä, josta ulospääsy edellyttää päättäväisyyttä.

Paketti myös turvaa eläkejärjestelmän kestävyyden. Työnantajan esitykset eläkemaksujen jäädyttämisestä torjuttiin. Eläkejärjestelmän asettaminen vaaraan olisi kohtuutonta tulevien sukupolvien näkökulmasta. Nyt siihen ei jouduta.

Yksityiskohdat ratkeavat seuraavan kahdeksan viikon kuluessa, kun käydään sopimusalakohtaiset neuvottelut. Ratkaiseva ajankohta on 25.10.2013 kello 16.00.

Tarkemman keskitetyn tuloratkaisun analyysin voit lukea Lakimiesuutisten numerosta 6/2013, joka julkaistaan 25.9.2013.

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Jorma Tilander, 041 458 0030