Uutiset 4.4.2022

Katso tästä JUKOn lakonuhat ja muut painostustoimet kunta-alalla

Kunta-alan lakkovaroitukset

• Jyväskylä ja Rovaniemi: 6.–7. huhtikuuta
  • Oulu ja Turku: 6.–7. huhtikuuta
  • Kuopio ja Tampere: 12.–13. huhtikuuta
  • Helsinki, Vantaa, Espoo ja Kauniainen: 19.–25. huhtikuuta

Lakonuhkien ulkopuolelle on rajattu tehtävät, jotka voivat aiheuttaa kansalaisten hengen, terveyden, turvallisuuden tai omaisuuden vaarantumisen.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto

Koko kunta-ala: alkaa maanantaina 4. huhtikuuta kello 00.01 ja päättyy sunnuntaina 10. huhtikuuta kello 23.59.
Tämän kiellon ulkopuolelle on rajattu tehtävät, jotka voivat aiheuttaa kansalaisten hengen, terveyden, turvallisuuden tai omaisuuden vaarantumisen.

(Ensimmäinen kunta-alan ylityö- ja vuoronvaihtokielto ajoittui 7.–13. maaliskuuta, toinen 21.–27. maaliskuuta.)

Kunta-alan mielenilmaus 5. huhtikuuta Helsingissä

JUKO ja JAU (JHL ja Jyty) järjestävät mielenosoituksen kunta-alan ammattilaisten puolesta Helsingin Senaatintorilla tiistaina 5. huhtikuuta kello 17–19.

Mielenilmaukset myös näissä kuudessa kaupungissa:

Jyväskylä 6. huhtikuuta

Päätapahtuma kello 12–14 kaupungintaloa vastapäätä, kulkue kävelykadulta sinne, paikan päällä rekkalava, puheita ja purtavaa sekä Steven Seagulls musisoimassa.

Facebook: JUKOn Jyväskylän paikallisryhmä

Rovaniemi 6. huhtikuuta

Päätapahtuma Lordin aukiolla kello 12–14, alustavasti järjestöjen puheita ja musiikkia.

Facebook: JUKOn Rovaniemen paikallisryhmä

Oulu 6. huhtikuuta

Mielenilmaus kello 12–14, paikka Rotuaari, yhdessä JHL:n ja Jytyn kanssa.

Turku 7. huhtikuuta (huom: toinen lakkopäivä)

Tapahtuma Tuomiokirkkotorilla yhdessä JHL:n ja Jytyn kanssa kello 12–14.

Tampere 12. huhtikuuta

Tapahtuma Frenckellin edustalla kello 13 alkaen.

Facebook: JUKOn Tampereen paikallisryhmä

Kuopio 12. huhtikuuta

Mielenilmaus kello 12.30–14.30, Satamatorilta kulkue Kuopion torille kello 12 alkaen.

Facebook: JUKOn Kuopion paikallisryhmä

Ministeriön tekemät lakkosiirrot

Jyväskylän ja Rovaniemen sekä Kuopion ja Tampereen nykyiset päivät kunta-alalle poikkeavat JUKOn alkuperäisistä suunnitelmista kahdella viikolla, koska työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) päätti siirtää mahdollisten työtaistelutoimenpiteiden ajankohtia. Perusteena oli yleinen etu eli ylioppilaskirjoitukset ja oppilaiden tasapuolinen mahdollisuus osallistua niihin.

Suomen Lakimiesliitto on JUKO:n jäsenliitto.

Lisätiedot Lakimiesliiton jäsenten osalta:
Petteri Kivelä, neuvottelupäällikkö
petteri.kivela@juristiliitto.fi