Uutiset 17.3.2020

JUKO: Yli 600 000 julkisalojen palkansaajan sopimusneuvottelut mahdollista viedä maaliin nopeasti – kaikilta osapuolilta tarvitaan nyt vahvaa ymmärrystä ja realismia

Työmarkkina- ja koronatilannetta maanantaina 16.maaliskuuta  käsitellyt JUKOn hallitus ehdottaa, että julkisaloille neuvotellaan enemmillään kymmenen kuukauden mittaiset sopimukset. Näin 22 – 23 kuukauden mittainen sopimus voitaisiin toteuttaa myös kahdessa osassa. Pätkäsopimuksen palkankorotukset vastaisivat jo sovittua yleistä linjaa.

– Kiky-tunnit kuitattaisiin pois jo kertaalleen kärsityillä, vain julkiseen sektoriin kohdistuneilla lomarahaleikkauksilla. Näin pystymme osaltamme viemään julkisalojen neuvottelut pätkäsopimuksesta maaliin nopeastikin. Tässä onnistuminen edellyttää kuitenkin kaikilta osapuolilta vahvaa ymmärrystä ja realismia, linjaa JUKOn hallituksen puheenjohtaja Olli Luukkainen.

– Koronan aiheuttamat olosuhteet ovat edenneet nopeasti ja kaikki julkisaloilla työskentelevät joustavat nyt äärirajoille. Näiden ihmisten poikkeuksellisissa olosuhteissa tekemän työn taloudellinen arvo ei ole mitattavissa. Siksi on oikeudenmukaista, että he saavat tässä hetkessä arvostusta työmarkkinapöydän kautta, JUKOn toiminnanjohtaja Maria Löfgren painottaa.

Akavalainen, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO edustaa neuvotteluissa Lakimiesliittoa ja neuvottelee työpaikallasi käytössä olevat työehtosopimukset.

JUKO edustaa työehtosopimuksillaan noin 200 000:ta korkeakoulutettua, joista noin 4500 on Lakimiesliiton jäseniä. Sovimme työsuhteiden ehdoista kunnissa, valtiolla, yliopistoissa, kirkossa ja AVAINTA-aloilla. Sovimme työehtosopimukset myös Kansallisgalleriassa ja Työterveyslaitoksella.

Valtion sopimusneuvotteluihin osallistuvat JUKO, Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Valtion työmarkkinalaitos.

Seuraa lisäksi Jukon sivuja,  JUKO-Facebookia ja Twitteriä @JUKOry aihetunnisteilla #neuvotellen2020 #sopien2020.

Lisätietoja Lakimiesliitossa antaa: Neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen, p. 050 587 3528 ja 09 8561 0328