Uutiset 5.1.2022

Entinen oikeuskansleri Jaakko Jonkka on kuollut

Jonkan kuolemasta kertoi Oikeuskanslerinvirasto keskiviikkona tiedotteellaan. Jonkka toimi oikeuskanslerina vuosina 2007–2017. Tätä ennen Jonkka toimi apulaisoikeuskanslerina vuodesta 2001.

Lakimiesliitto huomioi Jonkan merkittävän uran K.J. Ståhlberg -mitalilla viime lokakuussa. Lakimiesliiton huomattavin tunnustus myönnetään henkilölle, jonka toiminnalla on ollut huomattava merkitys kansallisesti tai kansainvälisesti yhteiskunnalle, lakimieskunnalle, oikeuselämälle tai oikeustieteelle. Palkintoperusteissa Jonkan todettiin olleen Suomen merkittävimpiä oikeusvaltion rakentajia. Hänet tunnettiin myös rohkeista puheenvuoroistaan yhteiskunnallisiin epäkohtiin liittyen.

– Pidämme teitä, emeritus oikeuskansleri Jaakko Jonkka, yhtenä Suomen historian merkittävimmistä oikeusvaltion rakentajista. On suuri ilo ja kunnia saada ojentaa teille K.J. Ståhlberg -mitali suomalaisten lakimiesten kiitoksena suuriarvoisesta työstänne yhteiseksi hyväksi, totesi Lakimiesliiton puheenjohtaja, professori Tuula Linna viime syksynä järjestetyssä palkintotilaisuudessa.

Otamme lämpimästi osaa omaisten suruun.