Uutiset 11.8.2014

Budjettiehdotuksen oikeuslaitossäästöt täysin vastuuttomia

Oikeusministeriö oli esittänyt valtiovarainministeriölle 2 miljoonan ja 4 miljoonan euron lisäyksiä tuomioistuinten ja rikosseuraamuslaitoksen kehysmäärärahoihin niiden toiminnan turvaamiseksi, mutta saikin vastaukseksi uuden, lähes 9 miljoonan euron lisäsäästövaatimuksen hallinnonalalleen.

Jorma Tilander ihmettelee budjettiesityksen lähtökohtia oikeushallinnon osalta. ”Tulee mieleen, eikö valtiovarainministeriössä ymmärretä, että oikeuslaitos on minkä tahansa toimivan demokratian ydintoiminto. Tuomioistuinten määrää on karsittu viime vuosina rajusti ja alalla on käynnissä iso liuta erilaisia säästöohjelmia. Ei ole todellakaan kyse siitä, etteikö oikeushallinto jo osallistuisi yhteisiin säästötalkoisiin.”

Suomi saa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta oikeudenkäyntien viivästymisiä koskevia tuomioita aivan eri tahtiin kuin muut Pohjoismaat. Tilander näkee tämän selvänä viestinä siitä, että Suomen johto ei arvosta oikeusvaltion vakautta yhtä korkealle kuin muut hyvinvointiyhteiskunnat. ”Ruotsissa panostetaan oikeudenhoitoon euromääräisesti lähes 50 prosenttia enemmän per asukas kuin Suomessa. Suomalaiset tuomarit, syyttäjät ja oikeusavustajat tuottavat oikeudenmukaisuutta jo nyt todella tehokkaasti ja edullisesti. Onkin käsittämätöntä, että valtiovarainministeriö edelleen luottaa sokeaan juustohöylätekniikkaan säästöjä hakiessaan”, Tilander puuskahtaa.

Tilander tuomitsee juustohöylämenetelmällä toteutettavat säästötoimenpiteet. ”Poliittisten päättäjien tulee selkeästi tehdä säästökohteita koskevat arvovalinnat ja kertoa perusteet päätöksilleen eikä piiloutua juustohöylän selän taakse.”

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Jorma Tilander, 041 458 0030, jorma.tilander@juristiliitto.fi

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@juristiliitto.fi

Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry on vuonna 1944 perustettu kaikkien lakimiesten etu- ja palvelujärjestö sekä yhteiskunnallinen vaikuttaja. Jäseniä on yli 15500, eli noin 75 % suomalaisista juristeista. Lakimiesliitto on yksi työmarkkinakeskusjärjestö Akavan perustajajärjestöistä.