Uutiset 18.3.2020

Avainta-alojen neuvottelut jatkuivat

-Aloitimme myös tänään lyhyellä koronavirus-katsauksella. Avainta on täydentänyt ohjeistustaan työnantajille, ja tilanteen kehittyessä tulkintoja täsmennetään aina tarvittaessa, JUKOn neuvottelupäällikkö Minna Holm kertoo.

Työsopimuksen palkkausluvun osalta neuvottelijat totesivat tarpeen tehdä muutamia teknisiä muutoksia, kuten viitauksen henkilötietolakiin.

Keskustelua käytiin myös palkkausjärjestelmän kehittämisestä ja palkansaajat ehdottivat mahdollisuutta perustaa työryhmä tarkastelemaan palkkausjärjestelmää.

– Mahdollisista palkankorotustavoiteista ei vielä keskusteltu, Holm kertoo.

Neuvottelut jatkuvat perjantaina 20. maaliskuuta.

JUKOa Avainta-alojen neuvotteluissa edustaa neuvottelupäällikkö Minna Holm. Opetusalan ammattijärjestö OAJ ja Tekniikka ja Terveys KTN (ml. Insinööriliitto) toimivat Avaintes-neuvotteluissa itsenäisinä allekirjoittajajärjestöinä. OAJ:n neuvottelija on Kristiina Johansson ja KTN:n Tomas Wass.

JUKO neuvottelee

JUKO  edustaa työehtosopimuksillaan noin 200 000:ta korkeakoulutettua, joista noin 4500 on Lakimiesliiton jäseniä. Avainta-sopimuksen piirissä työskentelee noin 50 Lakimiesliiton jäsentä.  Sovimme työsuhteiden ehdoista kunnissa, valtiolla, yliopistoissa, kirkossa ja Avainta-aloilla. Sovimme työehtosopimukset myös Kansallisgalleriassa ja Työterveyslaitoksella.

Valtion sopimusneuvotteluihin osallistuvat JUKO, Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Valtion työmarkkinalaitos.

Seuraa lisäksi Jukon sivuja,  JUKO-Facebookia ja Twitteriä @JUKOry aihetunnisteilla #neuvotellen2020 #sopien2020.

Lisätietoja Lakimiesliitossa antaa: Neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen, p. 050 587 3528 ja 09 8561 0328