Uutiset 24.9.2014

Asko Nurmi: Käräjäoikeuksien mielenilmaus osoittaa tilanteen vakavuuden

Helsingin ja Itä-Uudenmaan käräjäoikeudet järjestivät tänään henkilökunnan mielenilmauksen ulosmarssin muodossa. Käräjäoikeuksien työntekijät ilmaisivat toimenpiteellään vastustavansa tuomioistuimiin lähivuosina kohdistuvia leikkauksia.

Lakimiesliiton puheenjohtaja Asko Nurmen mielestä mielenilmaus osoittaa tilanteen vakavuuden. ”Kuten olemme jo pitkään esimerkiksi Lakimiesliiton Oikeusturvaohjelmissa peräänkuuluttaneet, Suomen oikeuslaitoksen rahoitustilanteessa on tosi kyseessä.”

Nurmen mielestä poliittisten päättäjien pitäisi ymmärtää tilanteen vakavuus. ”Harvoin ovat työntekijät järjestäneet spontaania ulosmarssia sen takia, että ovat huolissaan työnantajansa mahdollisuuksista toimia tehokkaasti. Tuomareilla on aito huoli oikeusvaltion tulevaisuudesta.”

Nurmi kritisoi voimakkaasti valtion harjoittamaa juustohöyläpolitiikkaa. ”Toimivat tuomioistuimet, syyttäjälaitos ja oikeusapu ovat minkä tahansa demokraattisen valtion ydintoimintoja. Niistä säästäminen ei vähennä, vaan tuo lisää kustannuksia pitkittyneiden oikeudenkäyntien ja muiden haittojen myötä. Päättäjien olisi aika tehdä selkeitä arvovalintoja.”

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Asko Nurmi, 050 564 4430, asko.nurmi@oikeus.fi

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@juristiliitto.fi