Uutiset 16.6.2015

Asiantuntijoiden työnantajilta odotetaan nyt työllisyyttä ja kasvua

”TyKa-sopimushan rakennettiin siten, että sopimuskauden kolmas vuosi oli uudelleen neuvoteltavissa, mikäli talouden näkymät olisivat siihen mennessä parantuneet merkittävästi”, sanoo Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jorma Tilander, joka oli Akavan hallituksen jäsenenä hyväksymässä neuvottelutulosta. ”Nyt talouden elpymistä ei ollut kahden ensimmäisen sopimusvuoden aikana juurikaan tapahtunut. Näin ollen solmimme kolmannen vuoden ehdoin, jotka kertovat nimenomaan työntekijäpuolen valmiudesta kantaa yhteiskuntavastuuta. Tämän sovinnon pitäisi nyt mahdollistaa työllisyys ja kasvu Suomelle. Työllisyyttä ja kasvua me siis odotamme ensi vuodelta”, Tilander jatkaa.

Lakimiesliiton edunvalvontayksikön johtaja Taru Turunen painottaa, että kaikkein isoimman yhteiskuntavastuun ottivat kantaakseen akavalaiset. ”Kun taloustilanne paranee, täytyy nyt tehdyn uhrauksen näkyä tulevissa työmarkkinaratkaisuissa”, Turunen sanoo.

Taru Turunen toivoo, että saavutettu ratkaisu turvaisi lakimiesten ja muiden akavalaisten työllisyyttä ainakin vuoden jatkokauden ajaksi. ”Tavoitteena on, että yliopistokoulutettujen työpaikat säilyvät ja autamme talouden elpymistä. Pallo on nyt suomalaisten asiantuntijoiden työnantajilla ja maan hallituksella. Jos talouden suunta ei käänny ja eri alojen irtisanomistalkoot jatkuvat, on tilanne katsottava uudestaan. Silloinhan työllisyys- ja kasvusopimuksella ei ole saavutettu sitä mitä piti, vaikka työntekijäpuoli kantoi vastuunsa”, Turunen sanoo.