Uutiset 12.12.2022

Oikeusguru-kilpailun pääpalkinnot Helsinkiin ja Nurmoon

Neljättä kertaa lukiolaisille järjestetyn Oikeusguru-kilpailun on voittanut Eelis Ojala Helsingin normaalilyseosta. Voittaja ja kisassa toiseksi tullut Tomi Saaranluoma Nurmon lukiosta palkittiin oikeustieteen opiskelupaikoilla. Juristiliiton sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL järjestämän kilpailun finaali ratkottiin tänään 12.12.2022.

Voidaanko koirien pentutehtailua ehkäistä? Pitäisikö maalittaminen kriminalisoida? Näitä kiperiä aiheita pohti kahdeksan finalistia tänään Oikeusgurun finaalissa.

Oikeusgurun titteliä tavoitteli marraskuun alkukilpailussa yli 400 lukiolaista 57 lukiosta ympäri Suomen. Kahdeksan parasta etenivät tänään pidettyyn finaaliin, jossa kisan kaksi parasta sai oikeustieteen opiskelupaikat. Toinen paikoista on Lapin yliopistossa ja toinen Itä-Suomen yliopistossa.

Finaalikokeeseen sisältyi sekä kirjallinen että suullinen osuus. Suullisessa osuudessa arvioitiin kilpailijoiden argumentaatiotaitoja. Kirjallisen osuuden aiheena oli eläinsuojelulaki ja suullisen osuuden aiheena maalittaminen.

Oikeustieteen monipuolisuus esiin

Juristiliitto ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL järjestävät Oikeusguru-kilpailun vuosittain. Juristiliiton puheenjohtaja Tuula Linna kertoo, että kilpailulla halutaan tuoda oikeustiedettä tutuksi. Samalla lukion lakitiedon opetuksen merkitys korostuu.

– Haluamme esitellä kilpailun avulla oikeustieteen opiskelua lukiolaisille laajemmin. Lukio-opetus on tärkeää, mutta kursseilla ei luonnollisestikaan ehdi antaa laajaa kuvaa oikeustieteen opiskelun monipuolisuudesta, Linna sanoo.

Hän toivoo kilpailun herättävän yhä useamman huomaamaan, miten monipuolinen ala oikeustiede on. Opintoihin kuuluu lukemista, mutta ala vaatii myös ongelmanratkaisua, luovuutta ja esiintymistaitoa. Siksi Oikeusguruunkin sisältyy suullinen osuus.

– Toivon, että kilpailun kautta yhä useampi löytää oikeustieteen pariin. Tälle alalle voi ja kannattaa hakeutua monenlaisesta taustasta, Linna kannustaa.

Opiskelupaikkojen lisäksi voittaja sai Juristiliiton 1 000 euron stipendin ja toiseksi tullut 500 euron stipendin. Kolmanneksi sijoittunut kilpailija sai 250 euron stipendin. Tämän lisäksi kolme parasta saavat Alma Talentin lahjoittamana Suomen Laki 2022 -teokset. Lisäksi kaikki kahdeksan finalistia palkittiin Juristiliiton tarjoamilla Verkkokaupan lahjakorteilla.

Oikeusguru 2022 -finaalin kolme parasta:

1. Eelis Ojala, Helsingin normaalilyseo

2. Tomi Saaranluoma, Nurmon lukio