Uutiset 12.9.2023

Juristiliitto kannattaa neuvottelumallin rakentamista työmarkkinakriisin välttämiseksi

Akavan hallitus esitti maanantain tiedotustilaisuudessaan maan hallitukselle ja muille työelämäosapuolille sopimisen tietä. Käytännössä tämä tarkoittaa hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen kokoontumista neuvottelupöytään.

Akavan hallituksen jäsen, Juristiliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander yhtyy vaatimukseen.

– Tässä talous- ja yhteiskuntatilanteessa emme tarvitse yhtään enempää vastakkainasettelua. Parhaimmillaan työmarkkinajärjestöt voivat auttaa yhteiskunnallisten solmujen avaamisessa. Yleensä tässä neuvottelutyössä on kysyntää myös meille juristeille, koska tarvitaan myös työelämää ohjaavan kotimaisen sekä kansainvälisen lainsäädännön tuntemusta, Tilander toteaa.

Hänen mukaansa maan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen on tärkeää kyetä luomaan neuvottelumalli työelämän uudistamiseksi. Tavoite on yhteinen: kaikki haluavat maahan lisää työtä.

– Työmarkkinatilanne on kuitenkin nyt kärjistymässä vaarallisella tavalla. Siksi tarvitaan malttia. Tilanteen kriisiytymisestä ei ole hyötyä kenellekään. Ei työntekijöille, työnantajille, yrittäjille tai millekään yhteiskuntamme ryhmälle.

Tilander korostaa, että osapuolten on keskityttävä turvaamaan työmarkkinoiden sujuva toiminta.

– Tilanteeseen ei auta radikaalit ja nopealle aikataululle toteutettavaksi kaavaillut heikennykset työntekijöiden asemaan. Eniten auttaa osapuolten keskusteluyhteys, jota Juristiliitto haluaa Akavan jäsenjärjestönä olla edistämässä.

Lisätietoa:

Jore Tilander