Uutiset 16.3.2023

JUKO: Neuvottelut yliopistojen henkilöstön palkoista jatkuivat torstaina

Neuvottelut 34 000 yliopistolaisen palkkaratkaisusta jatkuivat 16. maaliskuuta.

Neuvottelua jatkettiin palkantarkistuksista. Osapuolten näkemyksissä on vielä yhteensovitettavaa. JUKO tavoittelee kaikille yliopistolaisille tulevia ostovoimaa turvaavia prosentuaalisia yleiskorotuksia JUKOn yliopistosektorin puheenjohtaja Tarja Niemelä (Professoriliitto) ja neuvottelupäällikkö Katja Aho kertovat.

Seuraavan kerran neuvotteluosapuolet tapaavat 22. maaliskuuta.

JUKO, Ammattiliitto Pro ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ovat irtisanoneet 17. helmikuuta yliopistoja koskevan työehtosopimuksen päättymään maaliskuun loppuun.
Sopimuksen irtisanomisesta seuraa, että jos neuvottelutulosta ei synny, yliopistojen henkilöstö siirtyy sopimuksettomaan tilaan 1. huhtikuuta. Tällöin työpaikoilla sovelletaan vanhaa virka- ja työehtosopimusta, kunnes uusi sopimus on valmis. Myös järjestölliset toimet ovat mahdollisia sopimuksettomassa tilassa.

Juristiliitto on JUKO:n jäsenliitto.

Lisätiedot Juristiliiton jäsenten osalta:
Petteri Kivelä, neuvottelupäällikkö
petteri.kivela@juristiliitto.fi