Uutiset 20.6.2023

Hallitusohjelmassa esitetään juristi- ja lakimies-nimikkeiden suojaamista – Juristiliitto tukee esitystä

Suojaamisen kautta nimikkeiden harhaanjohtavaan käyttöön voidaan puuttua. Valmistelussa on otettava huomioon myös ulkomailla suoritetut tutkinnot, Juristiliitto muistuttaa.

Hallitusohjelmassa todetaan juristi- ja lakimies-nimikkeiden suojaamisen osalta, että jatkossa nimikkeitä “saa käyttää vain henkilö, joka on suorittanut yleistutkintomallisen ylemmän oikeustieteellisen korkeakoulututkinnon (OTM/OTK). Tämä koskee myös henkilöä, joka on suorittanut OTL- tai OTT-tutkinnon ilman mainittua OTM/OTK-pohjatutkintoa”

Juristiliitto on jo pitkään vaatinut nimikkeiden suojaamista.

– Suurin ongelma nykytilanteessa on ollut, ettei nimikkeiden harhaanjohtavaan käyttöön ole voinut puuttua riittävän selkeästi. Henkilöt ovat kutsuneet itseään juristiksi tai lakimieheksi ilman, että heillä on taustallaan yleistutkintomallista oikeustieteellistä ylempää korkeakoulututkintoa, Juristiliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander sanoo.

Tilanderin mukaan nimikkeiden suojauksen valmistelussa on otettava huomioon myös ulkomailla suoritetut tutkinnot, jotka rinnastuvat kotimaiseen ylempään oikeustieteelliseen korkeakoulututkintoon.

Lue Juristiliiton suositus nimikkeiden käytöstä.